Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Läs mer om hur vi behandlar personuppgifter.
Annons
EXPRESSEN.SE
Allt om bilar>Bilnyheter

Publicerad 12 sep 2018 10:53

Uppdaterad 13 sep 2018 09:15

Mercedes visar nya suven GLE

1/10

Foto: Daimler AG / MediaPortal Daimler AG

2/10

Foto: Daimler AG / MediaPortal Daimler AG

3/10

Foto: Daimler AG / MediaPortal Daimler AG

4/10

Foto: Daimler AG / MediaPortal Daimler AG

5/10

Foto: Daimler AG / MediaPortal Daimler AG

6/10

Foto: Daimler AG / MediaPortal Daimler AG

7/10

Foto: Daimler AG / MediaPortal Daimler AG

8/10

Foto: Daimler AG / MediaPortal Daimler AG

9/10

Foto: Daimler AG / MediaPortal Daimler AG

10/10

Foto: Daimler AG / MediaPortal Daimler AG

Mercedes GLE skulle haft sin officiella debut på bilsalongen i Paris om drygt tre veckor. Men redan nu väljer märket att dra skynket av den nya suven. 

Där under ser vi en uppdaterad design, bättre utrymmen och ny teknik.

Att tillverkarna inte kan hålla sig till mässorna för att visa sina nya bilar är i dag mer regel än undantag. 

Så är det även inför bilsalongen i Paris, som startar den 4 oktober. Där skulle vi för första gången få se nya GLE, men nu släpper Mercedes alltså bilder och en del information om suven. 

LÄS MER: Avslöjad – Här är Porsches nya hemliga suv 

Rymligare än föregångaren

Den nya designen går i linje med det vi tidigare sett hos A-klass och CLS. Bortom Mercedes stora ord om ”tidlös skönhet” och en ”harmoni mellan känslor och intelligens” ser vi en suv med mer minimalistiska former än föregångaren. 

Exteriört är det främst är det i de mjukare linjerna, de nya framlyktorna, de avsmalnande bakljusen och grill samt övriga luftintag som uppdateringarna syns. 

Hjulbasen har förlängts med åtta centimeter, vilket innebär bättre invändiga utrymmen. Mercedes lovar både mer plats för benen och högre takhöjd. 

LÄS MER: BMW:s nya X5 går längre på el än Volvo XC90 

Mycket ny teknik

Tekniskt har det också hänt mycket. I förarmiljön sitter Mercedes nya infotainmentsystem med två liggande skärmar på hela 12,3 tum som standardutrustning. 

Bilen har den senaste generationens säkerhetssystem, vilket bland annat inkluderar autobroms, styrassistans, döda-vinkel-varnare och adaptiv farthållare. 

Under huven sitter en sexcylindrig bensinmotor med 367 hästkrafter och ett vridmoment på 500 newtonmeter. Den går hjälp av ett 48-volts mildhybridsystem, som under begränsade perioder kan ge ytterligare 22 hästkrafter och 250 newtonmeter. Sedan kommer även dieselalternativ och en laddhybrid. 

Bilen väntas nå svenska handlare under början av nästa år, men det finns ännu inga prisuppgifter.