Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Läs mer om hur vi behandlar personuppgifter.
Annons
EXPRESSEN.SE
Allt om bilar>Bilnyheter

Publicerad 5 mar 2019 11:01

Mercedes storsatsar på att elektrifiera sina bilar

Ny tjänstebilsfavorit i Sverige: GLC som laddhybrid med en räckvidd på el på 50 kilometer.

Ny tjänstebilsfavorit i Sverige: GLC som laddhybrid med en räckvidd på el på 50 kilometer.

1/3

Nya GLE kan köra tio mil på el med sin nya laddhybriddrivlina. På bilden dock värstingmodellen AMG 53.

Nya GLE kan köra tio mil på el med sin nya laddhybriddrivlina. På bilden dock värstingmodellen AMG 53.

2/3

Tuffast på strandpromenaden blir Mercedes AMG GT Roadster.

Tuffast på strandpromenaden blir Mercedes AMG GT Roadster.

3/3

GENÈVE. Med nya batterifabriker i tre världsdelar storsatsar Mercedes på att elektrifiera sina bilar.

Redan till sommaren kommer suven GLC som laddhybrid och i höst ska en ny GLE PHEV klara tio mil på el.

Mercedes svenske vd Ola Källenius tvekar inte. Det är elektrifiering av drivlinorna – både bensin och diesel – som är framtiden. 

Just nu byter Mercedes från första till andra generationen av laddhybrider, vilket betyder ett steg från 35 till 50 km i räckvidd på el och dessutom med den nya tuffare kärcykeln, och redan i höst kommer de första bilarna med den tredje generationen av laddhybrider.

Nya GLE presenterades i höstas och kommer till Sverige under våren. Det är också den bilen som blir först ut av en rad laddhybrider från Mercedes som klarar tio mil på en laddning.

Mercedes är också enda tillverkare som satsar på att erbjuda elektrifiering av både bensin- och dieselmotorer. Dieselmotorn i nya GLE ska släppa ut lika lite kväveoxider som en bensinbil vilket ska ge fina utsläppssiffror då motorn kombineras med en elmotor och batterier.

LÄS MER: Därför finns det så få elbilar och laddhybrider 

Dubblar antalet hybrider

Dessutom ska Mercedes utöka sina milhybridalternativ. I dag finns 25 modeller med 48 Voltssystemet och i slutet av det här året ska det finnas dubbelt så många. Mercedes kallar systemet EQ Boost och elmotorn ger ett tillskott på drygt 20 hästkrafter. Det ger fina prestanda från stillastående och med energilagring och energiåtervinning ska förbrukningssiffrorna och CO2-utsläppen hållas ner.

I sommar presenteras elbilen EQC hos bilhandlarna, modellen som hade världspremiär i Sverige i höstas. I Genève visade Mercedes också en EQV – alltså en eldriven V-klass.

– Efterfrågan är stor på den här typen av bil både från privatpersoner och från de som använder den för kommersiell trafik och persontransport, förklarade Ola Källenius.

Men det är klart att Mercedes också visade gamla hederliga bilkänslor på salongen. En ANG GT Roadster blir fräckaste bilen på världens strandpromenader i sommar och fräcka CLA Shooting Brake lär spä på modellens popularitet i Sverige. Nya CLA har blivit större och rymligare och står för en stor del av Mercedes försäljning i Sverige.

Ola Källenius rundade av sin presentation med ytterligare ett avslöjande: kompaktbilarna A-klass och B-klass kommer att få laddhybriddrivlinor de också under året.