Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Läs mer om hur vi behandlar personuppgifter.
Annons
EXPRESSEN.SE
Allt om bilar>Bilnyheter

Publicerad 8 mar 2018 06:58

Mercedes går mot trenden – stor satsning på diesel

Mercedes nya C-klass kommer att komma som dieselhybrid.

Mercedes nya C-klass kommer att komma som dieselhybrid.

1/2

Foto: Mercedes

Mercedes utvecklingschef Ola Källenius.

Mercedes utvecklingschef Ola Källenius.

2/2

Foto: / Daimler AG / MediaPortal Daimler AG

GENÈVE. Inget ska stoppa Mercedes.

Modelloffensiven fortsätter och med den nya serien elbilar ska Mercedes närma sig totalt ett 50-tal olika bilar.

Och Mercedes öppnar dörren för samtliga typer av bränsle – till och med diesel.

Nya A-klass, en uppfräschad C-klass, nya CLS och värstingen AMG GT4. Mercedes stora monter på bilsalongen i Genève är full av intressanta och viktiga bilnyheter.

Ändå är det två nya drivlinor som förvånar allra mest. C-klass och E-klass kommer efter sommaren med en laddhybriddrivlina, både för sedanen och kombin. Modellen kommer att ge väldigt låga utsläppsvärden och passa den nya svenska fordonsskatten perfekt. Men det är förstås diesel som får oss att höja på ögonbrynen.

– Med en dieselhybrid får vi väldigt låga utsläpp både i stadstrafik och på långkörning, det är det bästa av två världar, säger Mercedes svenske utvecklingschef Ola Källenius.

LÄS MER: Volvochefen: "Vi har valt bort diesel, vi tror på elektrifiering" 

Tror på diesel som renas effektivt

Ola Källenius ser inga problem i att fortsätta utveckla och investera i dieseldrivlinor. Laddhybriderna har ett batteri på 13,5 kWh och ska klara fem mil på el. 

– Diesel är fortfarande ett väldigt bra bränsle för att sänka koldioxidnivåerna. Jag ser det som att det är ett race om att få rätt teknologi. När vi har det så är diesel ett väldigt intressant bränsle med låga koldioxidutsläpp. Vi kan se dramatiskt bättre rening av dieselbilar i framtiden.

– Vi sålde fler dieslar i Europa 2017 än vi gjorde 2016, och ser inte samma tapp hos oss som andra tillverkare kanske gör.

Elbilar – den första EQ-bilen ska visas senare i år och börja säljas nästa år – och laddhybrider ska pressa ner Mercedes koldioxidutsläpp men Mercedes stänger inge dörren ens för vätgas. Tidigare har en GLC med bränslecell och vätgastank visats och Mercedes ska presentera den produktionsfärdiga bilen senare i år.

LÄS MER: Stora sprickor om diesel i bilbranschen: ”Sluta inte för tidigt” 

Fler modeller är modellen

– Vi tittar också på vätgas som ett bra bränsle i en slags citybuss. Vi ska utveckla bränslecellsbilen men till att börja med ska vi få i gång batteribilarna och nå volymer på hundratals tusen bilar per år. Det är en dramatisk ökning.

Ni breddar hela tiden ert modellprogram. Andra tillverkare satsar på att bygga ny bilmärken, men så gör inte ni, varför?

– Vi har skapat ett antal sub-brands som vi arbetar med, som AMG och Maybach. Och nu kommer EQ. Mercedes är vårt master-brand och sen har vi ett antal sub-brand. 

Mercedes 38 modeller ska bli 40 och till det kommer på sikt ett tiotal elbilar under EQ-namnet.

Mercedes investerar också stora pengar i att konkurrera vad gäller bildelning, självkörande bilar och uppkopplade bilar. Inom alla områden vill Mercedes utveckla bilaffären.

– Bilindustrin är i en stor transformering det är helt klart. Vi kommer att få se stora förändringar under de kommande 10-15 åren. Men vi kommer att behöva hela bredden av tjänster och bilägande och vi kommer att behöva arbeta med alla olika teknologier.