Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Läs mer om hur vi behandlar personuppgifter.
Annons
EXPRESSEN.SE
Allt om bilar>Bilnyheter

Publicerad 6 mar 2019 11:22

McLaren-chefen: Elbilarna är för tunga

McLaren Speedtail.

McLaren Speedtail.

1/3

Foto: Jan-Erik Berggren

2/3

Foto: Jan-Erik Berggren

McLaren Speedtail är tresitsig.

McLaren Speedtail är tresitsig.

3/3

Foto: Jan-Erik Berggren

Nej, det blir ingen elbil från sportbilstillverkaren McLaren. Inte än på några år i alla fall.

Enligt McLaren-chefen Jens Lundmann är det fortfarande ett problem att batterierna är för tunga.

– Om vi hade byggt McLaren Senna som elbil hade den vägt två ton, och vi vill inte bygga tunga bilar, säger Lundmann.

Vi träffas i ett vackert konferensrum ovanpå McLarens lika vackra monter på bilsalongen i Genève. Under oss står McLarens stjärna på salongen, Speedtail, en tresitsig supersportbil som ska klara 400 km/tim.

Under intervjun börjar vi prata om McLarens två svenska testförare, Kenny Bräck och Edward Sandström, och Jens Lundmann ber mig stänga av inspelningen av intervju en stund när han vill berätta en historia om Kenny. Men både med och utan ljudinspelning öser Jens Lundmann beröm över sina testförare.

– De är så professionella, det är så roligt att jobba med båda två. Jag värvade Kenny till McLaren en gång och han gör ett väldigt bra jobb, han och ”Ed”.

Att prata utveckling av bilar, tester och gamla racerförare kan ta en stund men vi kommer till slut tillbaka på rätt spår.

”Senna hade vägt två ton”

Ni har berättat att ni tittar på att bygga hybrider och elbilar, berätta lite hur den tidsplanen ser ut?

– Vi befinner oss mitt i utvecklingen och då kan du tänka dig ungefär tidsschemat, eftersom du vet hur lång tid det tar att utveckla en bil, ungefär. Vi har inte bestämt än när vi ska visa en bil, men vi är mitt i utvecklingsfasen.

Ni har inte bråttom på grund av några regler eller så?

– Nej, vi är i en koordinerad utvecklingsplan. Vi har vår affärsplan Track 25, vi har 18 nya bilar som vi utvecklat med respektive tajming och vi är helt enligt plan.

Finns det några koncept här på salongen som ni är extra intresserade av, som ni kikar på för att se hur de gör?

– När det kommer till hybrider och laddhybrider så försöker de flesta göra bilar med en specifik räckvidd. Vi har en lite annorlunda kravbild på vår specifikation, vi använder elektrifieringen mer för en ”power punch”, som till exempel i Speedtail. Det ger ett effekttillskott. 

– När vi pratar med leverantörer av battericeller så berättar de att våra krav och frågor ser annorlunda ut jämfört med andras.

LÄS MER: Första visningen: Så blir svenska Tesla-utmanaren 

Är det inte svårt att börja bygga bilar som blir tyngre efter alla år där ni hela tiden försökt bygga lättare och lättare bilar?

– När det gäller hybrider så blir det lite tyngre och vi får försöka kompensera det på annat håll.

– Med de batterier som finns i dag skulle det inte fungera att bygga en McLaren elbil, oavsett var du lägger batteripaketet. Om vi skulle utvecklat McLaren Senna, som har en torrvikt på 1 198 kg, som en elbil hade den vägt två ton. Och vi vill inte bygga tunga bilar.

Era kunder är vana vid de fina köregenskaperna ljudet från motorn. Kan de anpassa sig till att köra en elbil?

– Vi har inte helt kommit fram till vad de tycker om eller inte tycker om. Men vi på McLaren har en väldigt renodlad strategi, vi vill bygga den bästa bilen för föraren. Glöm ljudet, glöm dramat, vad är egentligen den bästa bilen för föraren. Kommer vi till en punkt där en elbil ger dig bättre prestanda än en bil med förbränningsmotor eller en hybrid, då är det rätt sak att göra för oss och för vår filosofi. Vi kommer att göra det när teknologin är rätt.

Säljer ni allt som ni bygger?

– Ja, absolut. Vi klev upp ett steg från 2017, då vi byggde 3 300 bilar, till förra året då vi byggde 4 800 bilar. Ett stort steg. 2017 påverkades vi mer av produktionskapacitet än av efterfrågan och det visade vi 2018 då vi byggde mer.

Finns det en gräns för hur många bilar ni kan sälja för att fortsätta att vara exklusiva?

– Ja, vi tror att vår ”sweet spot” ligger mellan 5 000 och 6 000 bilar. Med 4 800 bilar förra året är vi nära den punkten. Och lite beroende på vad som händer i vår affärsplan kommer vi att ligga på den nivån de kommande åren. Då är vi effektiva och vi mättar inte marknaden utan fortätter att vara en exklusiv produkt.

Och ni har sagt att ni inte kommer att bygga en suv, stämmer det?

– Ja, det är korrekt. Vi vill fortsätta vara skarpa i vår varumärkes-DNA, varumärkesposition. Vi vill bygga den bästa sportbilen med mittmotor och för att göra det vill vi inte spreta för mycket. Det vi göra ska vi göra bra.