Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Läs mer om hur vi behandlar personuppgifter.
Annons
EXPRESSEN.SE
Allt om bilar>Bilnyheter

Publicerad 24 nov 2016 08:10

Mätning: 240 tystare att köra än Volvo XC90

Det är lägre bullernivå i en gammal Volvo 240 än i moderna XC90.

Det är lägre bullernivå i en gammal Volvo 240 än i moderna XC90.

1/2

Foto: Volvo

Däremot har moderna bilar bättre isolering mot högfrekventa ljud som vindsus till exempel.

Däremot har moderna bilar bättre isolering mot högfrekventa ljud som vindsus till exempel.

2/2

Foto: Volvo

Gamla Volvo 240 GLT hamnade sensationellt på nionde plats av 50 i ett stort bullertest av tidningen Vi Bilägare.

Volvo 240 GLT 1991 bullrar mindre i kupén än exempelvis sina moderna efterföljare Volvo XC90 och Volvo V40.

Vem kunde tro det?, skriver Vi Bilägare.

På listorna intill kan du kolla in vilka bilar som bullrar minst respektive bullrar mest.

Vi Bilägares bullertest har gällt kupébuller och omfattat 50 olika bilmodeller varav 47 är nya.

Volvo 240 GLT -91 hade 74,2 decibel i kupébuller vid körning i 110 kilometer i timmen. Det var alltså så lågt att det räckte till en mycket hedrande niondeplats på 50-listan.

Förklaringen till 25 år gamla Volvo 240 GLT:s mycket överraskande framgång ligger i konstruktionen.

"Bilens tunga stela bakaxel och grova hjulupphängningar filtrerar bort en stor del av det lågfrekventa däckmullret, som därmed aldrig når passagerarutrymmet. Eller, annorlunda uttryckt, det finns mycket massa mellan hjul och kaross", skriver Vi Bilägare.

Flera faktorer bakom bullret

Moderna bilar har i regel betydligt smäckrare hjulupphängningar, hårdare bussningar och fler länkarmar. Det är faktorer, som tillsammans med större och bredare däck, bidrar till att mer lågfrekventa vägljud leds in i kupén, enligt Vi Bilägare.

"När det handlar om högfrekventa störningar, typ visselljud och vindfräs, är dock dagens modeller mer välisolerade än gårdagens modeller", skriver Vi Bilägare.

De andra äldre bilmodellerna i testet var Jaguar XJ6 Sovereign 4.2 1985 samt Mercedes–Benz 200T W123 1986.

Den äldre Jaguaren klarade sig hyfsat och kom på 20:e plats medan det gick sämre för den gamla Mercedes-Benzen, som hamnade på 36:e plats.

Allra bäst i bullertestet gick det för Mercedes S-klass som hade 72,4 decibel i kupébuller vid körning i 110 kilometer i timmen.

VARNING: Här är vanliga felen på 12 storsäljande bilar

Volvo har fyra modeller på topp 10

Överlag klarade sig Volvo mycket bra med fyra modeller på tio-i-topp-listan. Förutom Volvo 240 GLT -91 på nionde plats kom Volvo V70 fyra, Volvo XC60 femma och Volvo V90 sexa på listan.

Det gör Volvo till en slags testvinnare – trots missräkningen för Volvo XC90 på 15:e plats och Volvo V40 på 22:a plats.

I botten på 50-listan hamnar två Kia-modeller: Cee´d SW och Picanto.

Allra sämst klarade sig sportvagnen Mazda MX5, som följaktigen blev jumbo med en bullernivå i kupén på över 82 decibel vid körning i 110 kilometer i timmen.

Bullertestet finns i nummer 16 av tidningen Vi Bilägare som är ute i handeln nu.

 

LÄS MER: Moderna bilar bullrar mer