Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Läs mer om hur vi behandlar personuppgifter.
Annons
EXPRESSEN.SE
Allt om bilar>Bilnyheter

Publicerad 21 jun 2018 21:10

”Många ifrågasätter vad Volvo har i USA att göra”

Volvos första amerikanska fabrik ligger i Charleston. Nu är den officiellt invigd.

Volvos första amerikanska fabrik ligger i Charleston. Nu är den officiellt invigd.

1/4

Foto: Volvo Cars

Volvo Cars vd Håkan Samuelsson.

Volvo Cars vd Håkan Samuelsson.

2/4

Foto: TT NYHETSBYRÅN

Utanför fabriken vajar svenska och amerikanska flaggor.

Utanför fabriken vajar svenska och amerikanska flaggor.

3/4

Foto: Volvo Cars

Nya Volvo S60 blir den första modellen att byggas i fabriken.

Nya Volvo S60 blir den första modellen att byggas i fabriken.

4/4

Foto: Volvo Cars

CHARLESTON. Volvo går som på räls i USA. 

Men när det nu är dags att slå upp portarna till den nya fabriken och på allvar etablera sig i landet sker det inte utan kulturkrockar.

– Det är många som ifrågasätter vad Volvo har i USA att göra, säger Håkan Samuelsson, vd för den svenska biltillverkaren. 

Konstapeln från den lokala polisstyrkan vinkar glatt när vi svänger in på området där Volvo precis färdigställt sin gigantiska bilfabrik. 

Här, i den amerikanska kuststaden Charleston, har den svenska tillverkaren anställt 1 200 medarbetare för att bygga den nya modellen S60. När anläggningen sedan är i full produktion och nästa generation av suven XC90 börjar rulla av banden ska personalstyrkan ha ökat till 3 900. 

Det är tydligt att Volvo är välkomna i South Carolina. För att etablera sig fick märket hjälp av Nikki Hayley, USA:s FN-ambassadör och inflytelserik röst i Trump-administrationen, och vid den stora invigningen finns delstatens guvernör Henry McMaster på plats för att lovprisa satsningen. 

Men det inte bara de amerikanska makthavarna som Volvo lyckats charma. Med flera prestigefyllda utmärkelser i ryggen – däribland den där XC60 korades till årets bästa suv – har försäljningen under de fem första månader lyft hela 41 procent jämfört med samma period i fjol. 

LÄS MER: Världspremiär – Volvo visar nya bilen S60 

Volvos vd: ”Argumenterat för det hela tiden” 

Men äventyret på den amerikanska marknaden är inte helt problemfritt. En annorlunda företagskultur, politiska beslut från högsta ort och mer krävande kunder är bara några av faktorerna som bolaget nu måste försöka förhålla sig till. 

– Att vi behöver en fabrik i Amerika har jag argumenterat för hela tiden, men det var inte alla som var med på det. Det är många som ifrågasätter vad Volvo har i USA att göra. Men ska man verkligen växa här, vara trovärdig och visa att vi är här för att stanna måste vi komma närmare kunderna och leverera bilar snabbare. Då behöver man en fabrik, säger Håkan Samuelsson. 

En av utmaningarna som Volvo stött på under sin snabba expansion i USA är att kunderna är vana vid att få sina bilar direkt. Det går stick i stäv med tillverkarens filosofi om att börja bygga först när en order trillar in.

– Att beställa en bil och troget vänta sex till åtta veckor, det gör man inte här. Man måste arbeta på ett annat sätt. Man måste vara närmare kunden och ta hand om den tio veckor innan den tar ett beslut, säger Anders Gustafsson, vd för Volvo Cars i USA. 

Ingen fackförening hos Volvo i USA

En annan kulturkrock uppstår på fabriksgolvet. 

South Carolina är känd som en delstat där arbetstagarorganisationer sällan uppskattas. Och det fackliga engagemanget är en svensk tradition som Volvo inte lyckats ta med sig till staterna. På frågan om huruvida det finns en tredje part för anställda att vända sig till svarar Kenneth Morley, arbetsledare i karosseriet, kort och gott:

– Absolut inte. Det behövs inte någon, det är en personlig åsikt. 

Och företagsledningen vill inte gå in och trampa någon på tårna. 

– Vi har ingen ställning till det. Om våra medarbetare vill bli representerade av en fackförening, då är det upp till dem. Vi känner att vi som nykomlingar i landet inte vill engagera oss i deras politiska åsikter, säger Håkan Samuelsson och fortsätter:

– Så är systemet här och vi försöker i första hand bygga upp bra relationer till våra medarbetare. Det har vi alltid som intresse och vill de medarbetarna vara representerade av en fackklubb är det något som vi fullt respekterar. 

LÄS MER: Volvo kan tacka Trumps torped för fabriken i USA 

Ett tidigt exemplar av den nya modellen Volvo S60 rullar av bandet i Charleston.

Foto: Volvo Cars

Volvo går runt Trumps importtullar

Förutom att fabriken tar Volvo närmre de amerikanska kunderna medför den stora ekonomiska fördelar på marknaden. Trump planerar att införa höga tullar för bilar och material som importeras till USA, men genom att ha lokal produktion slipper företaget en betydande kostnadspost. 

Första bilen att tillverkas i Charleston blir den modellen S60, som avtäcktes i samband med invigningen. Den kommer enbart att byggas i USA och sedan exporteras därifrån till andra delar av världen. 

Det finns så klart en tanke bakom det. Den nya sedanen är särskilt framtagen för att attrahera amerikanska kunder och sådana i andra länder med mindre förkärlek för kombimodeller än Sverige.

Slutar med diesel och satsar på el

S60 blir inte bara startskotten för satsningen i USA, utan också ett avsked till dieselmotorn. Ingen version av modellen kommer gå att köra på det omdiskuterade bränslet, och Volvo lovar att det ska gälla för alla nya bilar som kommer därefter. Det är stort beslut för en tillverkare som i fjol sålde 76 procent dieselbilar. 

Nästa steg blir att elektrifiera hela flottan. Vid 2019 ska alla nya modeller som introduceras ha en elmotor under huven. Merparten av dem kommer att vara hybrider, men de renodlade elbilarna är på gång. I slutet av nästa år lanserar syskonmärket sin Polestar 2, en eldriven halvkombi som väntas bli en konkurrent till Teslas massmarknadsmodell Model 3. Året därpå kommer suven XC40 som elbil. 

– Efter det kommer ett antal modeller, både från Polestar och Volvo. Vårt mål är att få ut fem elbilar en ganska kort tid efter att vi släppt den första, säger Henrik Green, utvecklingschef för Volvo Cars. 

Nu återstår det att se om Volvos strategi faller amerikanerna i smaken. Håkan Samuelsson tror i alla fall att man har en självklar plats på marknaden. 

– Jag tror att vi har en klarare linje framåt när det gäller elektrifiering, säkerhet och självkörande bilar. Vi jobbar med frågor som ligger i tiden, sen gäller det att ha bra folk i ledningen också, så därför skickade jag hit Anders, säger han. 

Foto: Volvo Cars