Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Läs mer om hur vi behandlar personuppgifter.
Annons
EXPRESSEN.SE
Allt om bilar>Bilnyheter

Publicerad 1 nov 2019 15:12

Levande grisar används som krockdockor i Kina

Några av grisarna dör direkt...

Några av grisarna dör direkt...

1/6

Foto: QIALON WANG, HONGYI XIANG, SISHU GUAN

... men andra lever i flera timmar efteråt.

... men andra lever i flera timmar efteråt.

2/6

Foto: QIALON WANG, HONGYI XIANG, SISHU GUAN

3/6

Foto: QIALON WANG, HONGYI XIANG, SISHU GUAN

4/6

Foto: HINDAWI

Hur svåra skadorna blir på grisarna mäts bland annat med elektroder, men också genom dissekering efteråt.

Hur svåra skadorna blir på grisarna mäts bland annat med elektroder, men också genom dissekering efteråt.

5/6

Foto: HINDAWI

6/6

En skandal har briserat i Kina där levande grisar ska ha använts i krocktester för att se hur barns kroppar skulle bete sig i en olycka.

Peta och andra djurrättsorganisationer rasar nu över tillvägagångssättet.

Vi skriver ofta om människor som lämnar sina hundar i varma bilar och därmed utsätter djuren för lidande. Men det här djurplågeriet är på en helt annan nivå.

Enligt djurrättsorganisationen Peta och flera nyhetssajter runtom i världen har forskare i Kina använt levande grisar i krocktester.

https://www.facebook.com/TheIndependentOnline/posts/10157567585836636

15 unga grisar svältes först under ett antal timmar och spändes sedan fast i bilbarnstolar. Därefter användes de i krocktesterna – där sju av dem dog direkt och resten levde i sex timmar. När än döden inträffade så drabbades alla av brutna ben, sår och inre blödningar.

Resultaten av dessa tester publicerades sedan i International Journal of Crashworthiness & Hindawi. (Här är rapporten.)

Och det är efter det som djurrättsorganisationer och djurvänner världen över starkt protesterat.

– Jag förstår inte varför de behöver göra så här. Hade det varit i vårt land hade det behövt granskas av en etisk nämnd, säger Chris Magee på brittiska Understanding Animal Research group, till The Independent.

LÄS ÄVEN: Människolik används vid krocktester (TEKNIKENS VÄRLD) 

Unggrisarna ska motsvara sexåriga barn

Enligt forskarna gjordes testerna på unga grisar för att kunna härma beteendet hos barn i sexårsåldern, och därmed skapa förutsättningar för att utveckla säkrare sätesbälten för just barn.

Men Peta har kommenterat detta med att det finns moderna metoder för krocktester där inga djur används. I stället jobbar forskarna då med extremt sofistikerade krockdockor, 3D-simuleringar, avancerade datamodeller eller människolik. (Det senare bara i vissa delar av världen.)

– Trots att det alltså finns moderna metoder fortsatte de att experimentera med fastspända, rädda djur och krockade dem in i väggar tills deras kroppar var blodiga och mosade, säger Zachary Toliver på Peta till Daily Mail.

Han fortsätter:

– Grisar sitter inte naturligt upp i bilar, deras anatomi är så annorlunda jämfört med människor, så datan från dessa tester går inte att överföra på människor. Det här insåg biltillverkare för länge sedan, att de här experimenten är värdelösa och inte säger något om hur en människa upplever en bilkrasch.

Inte bara grisar utan även hundar har använts i krocktester, enligt Peta som nu Kinas institut för trafikmedicin att sluta med tester där levande djur används. 

Tidigare har levande djur använts i krocktester även på andra håll. På 1990-talet slutade exempelvis General Motors att använda djur i sina tester efter starkt kampanjen från just Peta och andra djurvänner.

Enligt The Independent antyder de kinesiska forskarna att de kommer utföra liknande tester i framtiden.

Fotnot. Hindawi är en av världens största publicister när det gäller offentliga forskningsrapporter som granskats av andra ämnesexperter innan publicering. (Peer-reviewed)