Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Läs mer om hur vi behandlar personuppgifter.
Annons
EXPRESSEN.SE
Allt om bilar>Bilnyheter

Publicerad 20 feb 2018 15:44

Lennart köpte trasiga bilar – firman vägrar häva köpet

BMW:n kostade inte bara Lennart 130 000 i inköpspris utan även en hel del i reparationskostnader

BMW:n kostade inte bara Lennart 130 000 i inköpspris utan även en hel del i reparationskostnader

1/2

Foto: Privat

Lennart jobbar som bussförare och har haft problem men att ta sig till jobbet när bilen varit på reparation.

Lennart jobbar som bussförare och har haft problem men att ta sig till jobbet när bilen varit på reparation.

2/2

Foto: Privat

Lennart Johansson från Hofors skulle i somras köpa en begagnad bil på Kamux i Gävle. Många trasiga bildelar och hundratusentals kronor senare är han mycket missnöjd.

– De spelar inte schyst och det är viktigt att folk får veta vad det är för ett bolag, säger Lennart.

Lennart vände sig till Kamux, som specialiserar sig på begagnade bilar, eftersom det är en stor kedja som är medlemmar i MRF. Valet föll på en VW Passat, som till en början fungerade bra. Men snart visade det sig att bilen hade flera fel, och Lennart kände sig lurad, vilket Arbetarbladet var först att rapportera om. 

– Det var en mardröm, Passaten hade så många fel att jag inte minns alla. Jag ville häva köpet men det fick jag inte. Efter fem-sex telefonsamtal med en oförskämd försäljare fick jag till slut träffa hans chef, berättar Lennart.

Men även chefen på Kamux vägrade att häva köpet. Efter en stunds förhandling kom de dock överens om att Lennart fick lämna tillbaka Passaten om han köpte en dyrare bil, en BMW från 2011 som gått 18 000 mil.

LÄS MER: Flesta svenskar oroliga när de köper begagnade bilar 

Bakdelen gick sönder

BMW:n kostade cirka 130 000 kronor, och Lennart köpte dessutom en extraförsäkring för 5000 kronor.

– Efter allt strul med den första bilen tyckte jag att försäkringen var en bra idé. Till en början var jag nöjd med bilen, men när en kompis tittade på den frågade han om bakdelen var nedsänkt. Efter att jag kört en lite stund hängde hela bakdelen ner, säger Lennart.

Tack vare extraförsäkringen kunde han lämna in bilen på verkstad utan att behöva betala ur egen ficka. Men problemen var långt ifrån över.

– När det började bli kallt gick säkringen, och det visade sig vara kompressorn som gått sönder. När jag då ville lämna in den på verkstad fick jag veta att varken garantin eller försäkringen täckte kompressorn.

LÄS MER: 10 tips – så gör du ditt livs bästa bilaffär 

"Behöver bilen för att komma till jobbet"

Till slut fick verkstaden tag på en pump från en BMW som gått 3000 mil. Kamux föreslog att dela på kostnaden för reparationen, som gick på 4400 kronor.

– Jag hade tyvärr inget val, jag behöver bilen för att komma till jobbet. Det var som att välja mellan pest eller kolera men jag tackade till slut ja till att dela på kostnaden.

I går kväll fick Lennart tillbaka bilen, men han är mycket missnöjd. Under hösten och vintern har den varit på reparation flera gånger, vilket har kostat honom tusentals kronor.

– Det här är ett stort företag som vill expandera i Sverige, men de spelar inte schyst. Det är viktigt att folk får veta vad det är för ett företag.

Kontrollerade du att bilen fungerade innan du köpte den?

– Jag lade mig under bilen, kollade motorn och tog en tur med den på motorvägen. Jag gjorde allt som någon som inte är bilmekaniker kan göra för att kolla en bil.

Vad hoppas du ska hända nu?

– Nu vill jag bara att bilen ska fungera, om det blir så återstår att se.

Kamux vill inte kommentera det enskilda fallet, men säger att de alltid följer ARN och MRF-rekommendationer.

– Även om vi aldrig kan garantera allt på en begagnad bil, så gör vi vårt bästa för att informera kunden så tydligt vi kan. Vi gör efterforskningar med märkesverkstäder och MRF för att få stöd i vårt beslutsfattande och vi ger alltid en motivering till våra beslut, skriver Robin Toss, Kamux vd i Sverige, i ett mejl. 

"Vi gillar att bli jämförda med Ryanair"

Kamux är ett finskt företag som specialiserar sig på begagnade bilar. Företaget har 10 butiker i Sverige och över fyrtio i Finland. De har tidigare varit i blåsväder när deras börslistning fick senareläggas eftersom man betalat ut löner i form av bränsle, för att undvika skatt och sociala avgifter. De jämför sig gärna med andra lågprisbolag.

– I Finland har vi kallats bilhandlarnas motsvarighet till Ryanair. Det gillar vi, sa Kamux vd Jussi Pekka Salmela till Arbetarbladet i samband med att företaget startade sin butik i Gävle.

LÄS MER: 11 begagnade bilar du kan lita på i vinter