Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Läs mer om hur vi behandlar personuppgifter.
Annons
EXPRESSEN.SE
Allt om bilar>Bilnyheter

Publicerad 24 jan 2018 10:10

Uppdaterad 24 jan 2018 15:07

Ministern lovar krav på kvinnlig krockdocka

Volvo XC60 krocktestas.

Volvo XC60 krocktestas.

1/3

Foto: Euro NCAP

Infrastrukturminister Tomas Eneroth lovar att kämpa för krav om en kvinnlig krockdocka.

Infrastrukturminister Tomas Eneroth lovar att kämpa för krav om en kvinnlig krockdocka.

2/3

Foto: ERIK SIMANDER/TT / TT NYHETSBYRÅN

Astrid Linder, forskningschef vid VTI.

Astrid Linder, forskningschef vid VTI.

3/3

Foto: VTI

Trots att en prototyp för en kvinnlig krockdocka finns framtagen används den inte. Krocktester blir därmed missvisande för hälften av befolkningen.

Nu lovar infrastrukturministern att Sverige ska driva på för internationella krav på fordonstillverkare att använda även kvinnliga dockor.

– Det här är allvarligt och inte acceptabelt. Både kvinnor och män ska ha det optimala krockskyddet, säger infrastrukturminister Tomas Eneroth (S)

Forskaren Astrid Linder har tillsammans med kolleger på Chalmers i Göteborg tagit fram en prototyp för en krockdocka av en genomsnittlig kvinna. Undersökningar visar att resultaten av krocktester blir annorlunda om det är en manlig eller kvinnlig krockdocka som sitter i framsätet. Kvinnor råkar dessutom ut för whiplash-skador dubbelt så ofta som män.

– Man kan prata om vikt och längd och egenskaper. Men om man lyfter blicken lite grann så är det så att kvinnor finns. När det kommer till de krav som samhället ställer på fordonen är det bara mannen som är representerad, säger Astrid Linder, som numera är forskningschef vid Väg- och transportforskningsinstitutet (VTI).

LÄS MER: Historiskt fiasko för Fiat i krocktest – får noll stjärnor 

Volvo använder kvinnliga dockor

Euro NCAP, den samarbetsorganisation som säkerhetstestar bilar, använder flera olika krockdockor i dag. En genomsnittlig man används, även dockor som är fem procent större och fem procent mindre än genomsnittet krocktestas. Den kvinnliga prototypen används alltså inte.

– Vi har uppmärksammat det här tidigare. Vi tycker att det är uppseendeväckande att det inte händer någonting, säger Carl Zeidlitz, trafiksäkerhetsansvarig på Motormännens Riksförbund, till TT.

Eneroth pekar även på att enskilda biltillverkare, som Volvo Cars, använder sig av kvinnliga krockdockor. 

– Men det får inte vara upp till enskilda fordonstillverkare om man ska göra det eller inte, säger ministern.

LÄS MER: Volvo XC60 är årets säkraste bil 

Nedskalad man

Det är inte enbart längd och vikt som skiljer den genomsnittlig manliga krockdockan från den kvinnliga. Den kvinnliga har exempelvis bröst och mindre muskelmassa än den manliga. Mängden muskelmassa är relevant när man ska återskapa vad som sker med kroppen i en krocksituation.

– När vi har talat med Trafikverket, Sveriges medlem i Euro NCAP, eller har pratat med Euro NCAP själva, så anser de att de täcker in hela befolkningen genom att använda den nedskalade krockdockan. De anser att den motsvarar en kvinna då, säger Carl Zeidlitz.

Politiken driver utveckling 

Det är framför allt FN-organisationen UNECE, där Transportstyrelsen och Trafikverket deltar, som kan ta fram den här typen av regler. Motormännens Riksförbund anser att Trafikverket borde använda sitt medlemskap i Euro NCAP för att påverka och framförallt undersöka skyddet för whiplash, som fler kvinnor än män drabbas av.

Astrid Linder anser att frågan behöver upp på en högre nivå. Det är de politiska besluten som driver utvecklingen.

– Det ser ut så här i hela världen och den här frågan måste drivas från politikerna. Man kan inte förvänta sig att ett enskilt bilföretag ska driva det här när inte samhället säger att det krävs, säger hon.

Eneroth lovar att Sverige ska driva på för internationella krav på fordonstillverkare att använda även kvinnliga dockor.

– Det tänker jag se till, säger ministern.