Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Läs mer om hur vi behandlar personuppgifter.
Annons
EXPRESSEN.SE
Allt om bilar>Bilnyheter

Publicerad 2 mar 2017 16:00

Krockfiasko för Ford och Fiat – igen

I frontalkrocktestet visade Fiat 500 prov på undermåligt skydd för både förare och passagerare i bak.

I frontalkrocktestet visade Fiat 500 prov på undermåligt skydd för både förare och passagerare i bak.

1/6

Foto: Euro NCAP

För Ford Ka+ handlar det om dåligt skydd för bröstkorgar.

För Ford Ka+ handlar det om dåligt skydd för bröstkorgar.

2/6

Foto: Euro NCAP

Citroën C3: Nästan full pott – men missar en stjärna på grund av fotgängarskyddet.

Citroën C3: Nästan full pott – men missar en stjärna på grund av fotgängarskyddet.

3/6

Foto: Euro NCAP

Toyota C-HR får toppbetyg.

Toyota C-HR får toppbetyg.

4/6

Foto: Euro NCAP

Audi Q5 får toppbetyg.

Audi Q5 får toppbetyg.

5/6

Foto: Euro NCAP

Land Rover Discovery får toppbetyg.

Land Rover Discovery får toppbetyg.

6/6

Foto: Euro NCAP

Audi, Land Rover och Toyota kammar hem fina betyg i Euro NCAP:s senaste tester.

Men för Ford och Fiat blir det återigen fiasko.

– Tyvärr blir de höga förhoppningarna om segmentet krossade, säger organisationens generalsekreterare Michiel van Ratingen.

I Euro NCAP:s förra genomgång fick Ford Mustang, en av världens mest sålda sportbilar, bottenbetyget två stjärnor. Modellen fick särskilt dåligt omdöme för sitt skydd för passagerare i baksätet, whiplashsäkerhet och barnskydd. Fiat fick också kritik när halvkombin Tipo krockades, framför allt på grund av bristande skydd för passagerares bröstkorgar vid frontalkollisioner.

Nu är det dags igen. I de senaste testerna blir det fortsatt låga betyg Ford och Fiat – den här gången för småbilarna Ka+ och 500.

Satsat på utseende före säkerhet

I sitt omdöme går Euro NCAP hårt åt Fiat 500 och Ford Ka+, som båda får tre stjärnor. Tillverkarna kritiseras för att de satsat på utseende före säkerhet, bland annat för att de inte har bältessträckare i baksätet eller lastbegränsare. Dessutom får modellerna låga betyg i krocktesterna.

I frontalkrocktestet visade Fiat 500 prov på undermåligt skydd för både förare och passagerare i bak. För Ford Ka+ handlar det om dåligt skydd för bröstkorgar. Båda bilarna saknar dessutom autobroms, som erbjuds för hälften av alla dagens modeller som släpps.

LÄS MER: Tesla misslyckas i krocktest

 

"Krossar förhoppningarna"

I rapporten varnar organisationens generalsekreterare Michiel van Ratingen för svagheterna som de två bilarna uppvisat.

– 500 är en gammal bil nu, och de små uppdateringarna som Fiat har gjort kan inte dölja det. Kunderna kanske ska vänta på den helt nya versionen av bilen och hoppas att Fiat tar tillfället i akt att erbjuda ett fordon som kan konkurrera med andra tillverkare i segmentet när det kommer till säkerhet, säger han och fortsätter:

– Tyvärr blir de höga förhoppningarna om segmentet krossade av Ford när de släpper en helt ny Ka+ med medioker säkerhet.

Desto bättre gick det för suvarna Audi Q5, Toyota C-HR och Land Rover Discovery. De kammade alla hem fem stjärnor. De två förstnämnda hade genomgående god säkerhet, medan Land Rover trots sitt höga betyg dras med några problem. Ett av dem var att krockkudden på förarsidan inte blåstes upp med tillräckligt hårt tryck vid ett av testen. Citroën C3 var på vippen att klara toppbetyg men når inte hela vägen fram och får bara fyra stjärnor på grund av svagt fotgängarskydd.

LÄS MER: Succé för Volvo V90 i Euro NCAP