Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Läs mer om hur vi behandlar personuppgifter.
Annons
EXPRESSEN.SE
Allt om bilar>Bilnyheter

Publicerad 2 okt 2019 13:30

Krock i hierarkin får Volkswagen att tänka om

Foto: MARKUS SCHREIBER / AP TT NYHETSBYRÅN

På grund av att två märken inom Volkswagen-koncernen krockar i hierarkin ska nu Seat stiga i rang, medan Skoda går åt andra hållet. Men det är inte bara de tillverkarna som påverkas, alla modeller inom koncernen analyseras.

– Vi tittar på hela vår portfolio nu, alla märken. Vi kommer exempelvis aldrig lansera en Volkswagen Tiguan Coupé i Europa för att ta ett exempel, säger Michael Jost, Volkswagen-ledningens chefsstrateg.

Volkswagen-koncernen omfattar en mängd bilmärken – alla med en tydlig plats i hierarkin men när det kommer till Seat och Skoda krockar det. Ja, det hävdar man själva och nu ska man rangordna det spanska och tjeckiska märkena som man förvärvade 1986 respektive 1992, enligt Michael Jost.

Seat stiger i rang

Seat ska stiga i rang och ta sig an märken som Alfa Romeo samtidigt som Skoda ska koncentrera sig på konkurrenter som Dacia och främst fokusera på östeuropeiska marknader. Lyxiga tillbehör som som Alcantara-klädsel kommer att strykas på Skoda-bilarna som framöver ska tilltala än fler kunder som söker funktionalitet.

Till sin hjälp att stiga i rang tar Seat rygg på Cupra, tillverkarens nya systermärke för prestandabilar.

Men greppet sträcker sig längre än till bara Seat och Skoda, alla modeller från koncernen analyseras nu.

– Vi tittar på hela vår portfolio nu, alla märken. Vi kommer exempelvis aldrig lansera en Volkswagen Tiguan Coupé i Europa för att ta ett exempel, säger Jost till Automobilwoche.