Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Läs mer om hur vi behandlar personuppgifter.
Annons
EXPRESSEN.SE
Allt om bilar>Bilnyheter

Publicerad 12 sep 2019 09:32

Iphone eller Android – valet kan påverka ditt bilköp

Skiljer sig köpmönstret sig mellan Android- och Iponeanvändare när det kommer till bilmärken?

Skiljer sig köpmönstret sig mellan Android- och Iponeanvändare när det kommer till bilmärken?

Att det finns en prestigekamp mellan användarna av Android och Iphone är känt sedan länge. Men hur ser det ut till vilka bilar de köper? Skiljer det sig något? 

Diskussionen om vem som har det bästa mobiloperativsystemet har varat under en lång tid mellan Iphone- och Androidanvändare, men finns det någon skillnad på vilka användare som köper vilka bilmärken?

Försäkringsförmedlarebolaget Insplanet har genomfört en undersökning där de jämfört vilka bilmärken Iphoneägare kontra Androidägare köper. 

De vanligaste bilmärkena bland de som äger en telefon med det berömda äpplet som logga är BMW, där drygt 14 procent av ägarna köper en bil från den bayerska tillverkaren, medan lite mer än en procent mindre köper Volvo. Mindre än 12 procent köper en Volkswagen. 

Bilköpen skiljer sig mellan operativsystemen

Det är större sannolikhet att man köper en Porsche som Iphoneanvändare, där andelen är dubbelt så stor jämfört med konkurrenten. Det är även större sannolikhet att som Iphoneanvändare köpa en Mini eller Land Rover jämfört med användare av den lilla gröna roboten. I stället är det större sannolikhet att som Androidanvändare köpa en asiatisk bil, till exempel Subaru, Hyundai eller Mitsubishi.

Det vanligaste bilmärket som Androidanvändare i stället köper är Volvo, där drygt 14 procent av ägarna köper en bil av det märket, 12 procent köper Volkswagen, och 10 procent av användarna har köpt en BMW.