Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Läs mer om hur vi behandlar personuppgifter.
Annons
EXPRESSEN.SE
Allt om bilar>Bilnyheter

Publicerad 6 dec 2018 10:51

Koenigsegg visar specialbyggd superbil

Koenigsegg har testat en helt ny teknik för att klä sin senaste bil Regera i lättviktsmaterialet kolfiber.

Koenigsegg har testat en helt ny teknik för att klä sin senaste bil Regera i lättviktsmaterialet kolfiber.

1/10

Foto: Keno Zache

Tack vare det blottas mönstret ytterligare och bilen blir cirka 20 kilo lättare.

Tack vare det blottas mönstret ytterligare och bilen blir cirka 20 kilo lättare.

2/10

Foto: Keno Zache

3/10

Foto: Keno Zache

4/10

Foto: Keno Zache

5/10

Foto: Keno Zache

6/10

Foto: Keno Zache

7/10

Foto: Keno Zache

8/10

Foto: Keno Zache

9/10

Foto: Keno Zache

10/10

Foto: Keno Zache

Trots sitt pris på drygt 20 miljoner kronor sålde Koenigseggs nya modell Regera slut direkt. 

Nu har den svenska tillverkaren byggt ett alldeles speciellt exemplar – helt klätt i lättviktsmaterialet kolfiber. 

Ängelholmsbaserade Koenigsegg arbetar just nu med att färdigställa de totalt 80 exemplaren av den nya hybridmodellen Regera. De är alla uppbokade sedan länge, så nu återstår det bara för de välbärgade kunderna att välja ut exakt hur de vill ha sina handbyggda superbilar. 

De har betalt multum – och den svenska tillverkaren är beredd att gå långt för att de ska bli nöjda. 

På sin hemsida visar de upp en bil som krävt extra eftertanke. Den är nämligen klädd helt i kolfiber, utan det skyddande lager av lack eller epoxi som vanligtvis ligger ovanpå. 

LÄS MER: Första provkörningen av Koenigseggs nya superbil 

Koenigsegg fick utveckla helt ny teknik

För att tillmötesgå den kolfiberälskande kunden fick Koenigsegg utveckla en helt ny teknik, där det skyddande materialet varsamt fick poleras bort för hand. I den processen skulle minsta felsteg kunna förstöra den ömtåliga väven. 

Kvar blir en helt ”naken” kaross som blottar det karaktäristiska rutmönstret och väger cirka 20 kilo mindre än en vanlig Regera. Passande nog kallar de resultatet för ”KNC”, vilket står för ”Koenigsegg Naked Carbon”. 

– Det är inte ovanligt att kunderna vill ha synligt kolfiber. Det är ett vackert material ur ett visuellt perspektiv och våra kunder älskar att visa vad bilen är byggd av. KNC tar idén om synligt kolfiber till nästa nivå, då den ger en väldig lyster och mjuk finish. Koenigseggs filosofi har alltid varit att utforska extrema saker. Det är en fantastisk idé och ett helt nytt sätt att presentera en bil, säger grundaren Christian von Koenigsegg. 

LÄS MER: Svenska Koenigsegg slår nytt världsrekord 

Hybridmotor med 1 500 hästkrafter

Under huven på Koenigsegg Regera sitter en bensinmotor på och tre elmotorer som tillsammans ger hela 1 500 hästkrafter. Kraften överförs till bakhjulen med hjälp av tillverkarens egenutvecklade teknik – ett unikt system som saknar växellåda.

Det ger en minst sagt imponerande prestanda. Trots att tillverkaren kostat på sig många lyxiga detaljer som ger en del extra vikt ska Regera klara att ta sig till 400 kilometer i timmen på under 20 sekunder. 

Priset då? Nu är ju bilarna dessvärre slutsålda, men skulle Koenigsegg bestämma sig för att bygga fler får du räkna med att punga upp drygt 20 miljoner kronor.