Annons
EXPRESSEN.SE
Allt om bilar>Bilnyheter

Publicerad 5 apr 2018 11:30

Koenigsegg slutar bygga världens snabbaste bil

Grundaren Christian von Koenigsegg med rekordbilen Agera RS.

Grundaren Christian von Koenigsegg med rekordbilen Agera RS.

1/3

Foto: Koenigsegg Automotive AB

2/3

Foto: Koenigsegg Automotive AB

3/3

Foto: Koenigsegg Automotive AB

Koenigsegg Agera RS är den snabbaste väglagliga bilen som någonsin byggts. 

Nu har det allra sista exemplaret rullat av produktionsbandet i Ängelholm. 

Men ska man tro grundaren blir ersättaren ännu vassare.

I oktober visade Koenigsegg upp en film där de krossade konkurrenten Bugattis tid för 0 till 400 kilometer i timmen och tillbaka till stillastående. 

Sedan följde en kavalkad av häpnadsväckande bedrifter. 

Innan den svenska tillverkaren var klar hade modellen Agera RS slagit hela fem världsrekord. Det mest uppmärksammade av dem var det för världens snabbaste väglagliga bil, då den mättes upp till 446,97 kilometer i timmen. 

Men Koenigsegg planerar inte att leva på gamla meriter. Nu väljer de att ta sin prisade supersportbil ur produktion. 

LÄS MER: Koenigseggs superbil slog fem världsrekord 

Ersättare till Agera RS på gång

Koenigsegg arbetar för tillfället med att färdigställa den 1 700 hästkrafter starka hybridbilen Regera. Men det kommer inte att bli fordonet som ersätter Agera RS. 

– Regera är den bästa bilen vi kan bygga för normal körning. Det är en typ av GT-bil. Ersättaren till Agera, Agera RS och One:1 är mer racinglik. Den är ännu bättre än Agera RS, sa grundaren Christian von Koenigsegg till BBC:s Top Gear under bilsalongen i Genève. 

I stället kan vi vänta oss att den nya modellen får en traditionell åttacylindrig förbränningsmotor utan den extra vikten som batterierna tillför. 

LÄS MER: Koenigsegg släpper ny modell 2019 "Mer av en racingbil" 

Har en hästkraft per kilo vikt

Koenigsegg Agera RS tillverkades i totalt 27 handbyggda exemplar. 

I sitt vanliga utförande har den en V8:a på 1 160 hästkrafter. Men Agera RS går också att få med samma motor som sitter i One:1 – modellen som har en hästkraft per kilo. Det var en sådan V8 på 1 360 hästkrafter som satt under huven vid rekorden.