Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Läs mer om hur vi behandlar personuppgifter.
Annons
EXPRESSEN.SE
Allt om bilar>Bilnyheter

Publicerad 9 dec 2019 14:00

Klimatbonus till alla gasbilar – även efterkonverterade

Fabriksmonterade gastankar, som på denna bild, har varit berättigade klimatbonus. Eftermonterade, innan bilen når slutkund, har inte varit det. Det har dock ändrats i och med regeringens beslut.

Fabriksmonterade gastankar, som på denna bild, har varit berättigade klimatbonus. Eftermonterade, innan bilen når slutkund, har inte varit det. Det har dock ändrats i och med regeringens beslut.

Foto: PATRIK LINDGREN

Regeringen ändrar reglerna för klimatbonusar.

Nya bilar som efterkonverteras till gasdrift får del av summan på 10 000 kronor.

– Det är mycket positivt att klimatbonusen lett till en kraftig ökning av elbilsförsäljningen, säger miljö- och klimatminister Isabella Lövin.

När bonus/malus-fordonsskattesystemet infördes den 1 juli 2018 inkluderades även gasbilar i bonusdelen. 10 000 kronor subventioneras gasbilar med – om bilen i fråga är gasdriven från fabrik. 

Men många gasbilar lämnar fabriken som bensinbilar och konverteras till gasdrift först innan slutkund hämtar ut sin nya gasbil. Dessa efterkonverterade gasbilar har inte varit berättigade klimatbonusen, men det har regeringen nu ändrat på efter ett nytt beslut.

”Lett till kraftig ökning”

– Det är mycket positivt att klimatbonusen lett till en kraftig ökning av elbilsförsäljningen. Nu breddar vi den så att det är möjligt att få en bonus även om bilen exempelvis inretts särskilt för hantverkare, anpassats för personer med en funktionsvariation eller konverterats till gasdrift, säger miljö- och klimatminister Isabella Lövin.

Det är alltså inte bara efterkonverterade gasbilar som påverkas av det beslutet utan även exempelvis laddhybrider som i efterhand anpassas för personer med funktionsnedsättning eller elbilar som anpassas till hantverkare.

LÄS MER:
Miljöpartiet vill väcka liv i etanolbilarna – med bonus 

Även sänkt koldioxidgräns

Ett annat beslut som regeringen tagit är att klimatbonusbilar, i och med omställningen till WLTP vid fordonsskatteberäkningen från och med den 1 januari 2020, får släppa ut maximalt 70 gram koldioxid per kilometer. 

Gränsen har hittills legat på 60 gram per kilometer. 

Se även: Domen mot Volvos elbil