Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Läs mer om hur vi behandlar personuppgifter.
Annons
EXPRESSEN.SE
Allt om bilar>Bilnyheter

Publicerad 3 aug 2019 13:30

Klartecken har kommit för självkörande parkering

1/6

2/6

3/6

4/6

Foto: Daimler AG / © Daimler AG

5/6

Foto: © Daimler AG

6/6

Det har känts långt borta och väldigt mycket ”framtiden”. Men nu är framtiden här. Det finns redan flera nivåer av olika typer av självkörande fordon, och nu har Bosch och Daimler fått godkänt för ett autonomt parkeringssystem.

Ett av de mest omtalade områdena inom teknikutvecklingen rör sig allt närmare, nämligen att bilar blir självkörande. Adaptiva farthållare och funktioner som automatiskt rattar bilen vid fickparkering fick vi lära känna redan för ett antal år sedan, och i dag är ett flertal nya modeller – från exempelvis Volvo, Mercedes, Tesla och Audi – utrustade med system som klarar begränsad autonom körning, så länge du som förare är redo att ta över ratten. Enligt officiell standard rör sig dock dessa endast om nivå två av autonom körning. Det system som Bosch och Daimler nu fått godkännande för är på den näst högsta nivån – nivå fyra. Men fortfarande med vanliga personbilar.

LÄS MER: Audis nya projekt: En portabel laddstation 

Klarar av att autonomt parkera

Det är dock inte, på det hela taget, det första systemet för självkörande teknik enligt nivå fyra som godkänts. Tidigare i år genomfördes den första körningen med autonoma lastbilar på allmän väg, av svenska Einride i samarbete med fraktbolaget DB Schenker i ett industriområde i Jönköping, och vi har sett ett flertal försök med motsvarande autonoma fordon i olika städer – exempelvis Google-derivatet Waymo eller franska Navya som kört självkörande bilar mellan Charles de Gaulle-flygplatsen och tågstationen Réseau i Paris, samt på Chalmers område i Göteborg. Gemensamt för dessa är dock att det rört sig om fordon specialutvecklade för just självkörning, och att det i många fall varit tidsbegränsade tester – inget fullt ut skarpt och verkligt läge.

Det som nu Bosch och Daimler fått godkänt av tyska myndigheter skiljer sig från dessa genom att en stor del av de sensorer och den infrastruktur som krävs för den autonoma körningen inte sitter i fordonet. I stället har området – som utgörs av parkeringshuset invid Mercedes-Benz Museum i Stuttgart – försetts med ett antal stolpar med inbyggda sensorer som känner av miljön i området, och runt bilen. Tillsammans med de sensorer och system som redan i dag finns i Mercedes bilar kan systemets helhet klara av att helt autonomt både parkera och köra fram bilen. Kommandona till bilen skickas med en app i mobiltelefonen.

LÄS ÄVEN: Audi bekräftar – nästa generation R8 elektrifieras

Vill sälja systemet till andra tillverkare

Eftersom det inte finns några fastställda regelverk för hur självkörande teknik ska godkännas och klassificeras har de tyska myndigheterna – liksom det tyska testinstitutet TÜV – varit med i plan- och utvecklingsarbetet från början. Ett ytterligare pilotprojekt har även körts i Kina, där tekniken testats i en likartad miljö.

Hur använder du då den självkörande tekniken? Jo, i dagsläget behöver du inte bara vara på plats i Stuttgart och ha appen. Du behöver även ha tillgång till någon av de specifika fordon som godkänts av myndigheterna, även om all teknik redan finns i bilarna.

– Tanken är förstås att serieproducerade bilar ska kunna använda detta, säger Annett Fischer från Bosch, och tillägger att man även vill sälja systemet till andra tillverkare och för användning i fler parkeringshus. Men vilka bilar det blir, och när, kan hon inte svara på än, mer än att det förmodligen blir tidigast under andra halvan av nästa år.