Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Läs mer om hur vi behandlar personuppgifter.
Annons
EXPRESSEN.SE
Allt om bilar>Bilnyheter

Publicerad 6 mar 2019 09:32

Kia-chefen försvarar kritiserade drivlinan

Kias och Hyundais chef för utveckling av nya drivlinor, Michael Winkler.

Kias och Hyundais chef för utveckling av nya drivlinor, Michael Winkler.

1/3

Foto: Jan-Erik Berggren

Uppdaterade Niro PHEV får större bildskärm och ny grill.

Uppdaterade Niro PHEV får större bildskärm och ny grill.

2/3

Foto: Jan-Erik Berggren

Nya Kie e-Soul klarar 45 mil på en laddning, 60 mil i stadskörning.

Nya Kie e-Soul klarar 45 mil på en laddning, 60 mil i stadskörning.

3/3

Foto: Jan-Erik Berggren

Kias och Hyundais chef för utveckling av nya drivlinor, Michael Winkler, vill inte ge upp den nya mildhybriddrivlinan som i dag finns i Hyundai Tuscon och Kia Sportage.

Trots kritiken.

– Vi kommer att fortsätta med mildhybriderna, det är första steget mot elektrifiering och jag tror på tekniken, säger Winkler.

Winkler ser också en framtid för dieselmotorn.

Det var under vår provkörning av Hyundai Tucson med en 48 Volts mildhybriddrivlina, dieselmotor med stop-start och automatlåda, som vi upptäckte bristerna med hur drivlinan balanserats.

Men Michael Winkler tror på tekniken.

– Vi har mildhybrider i massproduktion och det här är första steget i elektrifiering och en teknik som kommer att blomma ut på marknaden i Europa. Vi är rätt tidiga på marknaden med den här tekniken men det kommer mer.

Jag har hört att ni kommer att sluta sälja Kia Sportage 48V?

– Vi slutar inte sälja 48 V mildhybridteknologin, du kommer att få se det i Ceed under året.

Men ni kommer att sluta med den drivlinan i Sportage?

– Jag tror att den här teknologin är vettig om vi tittar på bränsleförbrukning och CO2 och det är ett område där vi måste jobba hårt. 48 V är första steget.

Och den kommer att vara kvar i Hyundai Tucson?

– Teknologin är inte dedikerad någon speciell utan vi kommer att få se den hos både Kia och Hyundai framöver.

LÄS MER: Här provkör vi Hyundai Tucson 48V 

Vad är det svåraste med att bygga den typen av drivlinor, att kombinera förbränningsmotorn med en elmotor?

– Ansatsen är att använda energin för återvinning och det går bättre med 48 V jämfört med 12 eller 14 Volt. Du kan återvinna mer energi. Du har också en fördel vid stop-start som kan bli mer komfortabel. 

– Utmaningen är att kalibrera drivlinan så att det bli bra komfort och att den blir användbar för kunden.

LÄS MER: Vi provkör nya elbilen Kia e-Niro 

När kommer ni att sluta med dieselmotorer?

– Vill vi sluta med diesel? Diesel är fortfarande en resonabel drivlina om vi ser på CO2-utsläpp, den är väldigt effektiv och de nya motorerna är väldigt rena på vägen. Det är fortfarande en vettig drivlina för stora bilar, som suv:er, och vid långdistanskörning.

Enligt en talesperson från laddinfrastrukturnätverket Ionity förhandlar de med en biltillverkare i Asien. Förhandlar ni med Ionity?

– Det är en fråga jag inte kan svara på. Såna här saker är inte upp till mig att prata om. Men att erbjuda kunder ett nätverk med laddare är en nyckelfråga som vi måste arbeta med. I nya e-Soul erbjuder vi ett system där kunderna kan titta efter laddstationer. Vi behöver titta på hur kunderna på ett enkelt sätt ska kunna ladda sina elbilar.

Kia visade nya elbilen e-Soul på bilsalogen i Genève. e-Soul använder en drivlina liknande den i e-Niro. Kia visade också konceptbilen Imagine, en elbil i mellanstorlek som kan bli en utmanare till Tesla Model 3 och Polestar 2. Imagine var förberedd för induktiv laddning, hade kameror i stället för backspeglar, fräcka lyktor och en öppen planlösning. Precis som Polestar 2 och Tesla Model 3 är den här elbilen lite högre då batteripaketet sitter i golvet.

Kia visade också en lätt uppdaterad Niro. Laddhybridversionen får en grill liknande den i e-Niro, större bildskärm och nya lyktor.