Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Läs mer om hur vi behandlar personuppgifter.
Annons
EXPRESSEN.SE
Allt om bilar>Bilnyheter

Publicerad 11 okt 2018 15:30

Kia bröt Volvos och VW:s dominans – tvåa i Sverige

Kia var näst största bilmärke i Sverige i september efter Volvo.

Därmed bröt Kia en total dominans av Volvo och Volkswagen.

– Till skillnad från flera konkurrenter har vi kunnat leverera bilar, samtidigt som efterfrågan på våra laddhybrider är mycket hög, säger pr-chefen David Lilja.

Volvo och Volkswagen har dominerat den svenska bilmarknaden de senaste tio åren. Men nu har uppstickaren Kia, trea totalt förra året, brutit ny mark. Inte sedan i november 2009 har något annat märke än Volvo eller Volkswagen varit bland topp två i försäljningsstatistiken. 

Då, 2009, var Toyota tvåa efter Volvo. Nu, 2018, är det Kia som överraskar. En anledning är den nya mätmetoden, WLTP, som infördes i hela Europa den 1 september i år. Flera märken har haft problem att hinna testa sina modeller och få dem godkända för försäljning – men inte Kia.

– Vi har varit väl förberedda på de förändringar som gjorts i testförfarandet inför den nya körcykeln och omställningen till WLTP-mätnormen. Alla våra modeller är certifierade enligt det nya reglementet, säger pr-chefen i Sverige, David Lilja.

LÄS MER: Kia utvecklar Ceed-familjen med snygging 

Niro som elbil i höst

I somras infördes det nya fordonsskattesystemet i Sverige och det har spätt på efterfrågan på framför allt laddhybrider.

– Vårt utbud av elektrifierade modeller har drivit på vår försäljningsutveckling från juli månad då den nya skatten infördes.

Volkswagen, Audi och Ford backade sin försäljning rejält i hela Europa i september jämfört med samma månad förra året. Audi visade en minskad försäljning med 56 procent och försäljningen i Europa totalt minskade med hela 23 procent som en följd av att flera tillverkare inte hade godkända bilar att sälja.

Kia har också haft draghjälp i Sverige av flera nya modeller, bland annat storsäljaren Ceed. Och senare i höst kommer populära Niro som elbil.

– Kia gjorde rätt omvärldsanalys tidigt och stakade ut riktningen inom elektrifiering och alternativa drivlinor. Förståelsen för vad kunden efterfrågar gör att vi i dag kan erbjuda ett brett modellutbud med attraktiva bilar för olika behov, säger David Lilja.