Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Läs mer om hur vi behandlar personuppgifter.
Annons
EXPRESSEN.SE
Allt om bilar>Bilnyheter

Publicerad 3 jul 2018 11:30

Jon Olsson visar upp nya, extrema monsterbilen

1/8

Foto: Jon Olsson/Youtube

... här framförd av Jon Olssons fru Janni.

... här framförd av Jon Olssons fru Janni.

2/8

Foto: Jon Olsson/Youtube

En jämförelse med en golfbil visar hur stor bilen är.

En jämförelse med en golfbil visar hur stor bilen är.

3/8

Foto: Jon Olsson/Youtube

Passageraren i baksätet sitter högre än föraren.

Passageraren i baksätet sitter högre än föraren.

4/8

Foto: Jon Olsson/Youtube

Bilen kan ta en hel del last! Dock inget att rekommendera ut trafiksäkerhetssynpunkt.

Bilen kan ta en hel del last! Dock inget att rekommendera ut trafiksäkerhetssynpunkt.

5/8

Foto: Jon Olsson/Youtube

En rejäl motorhuv ger oanade möjligheter. Inte heller det här något att rekommendera ur trafiksäkerhetssynpunkt.

En rejäl motorhuv ger oanade möjligheter. Inte heller det här något att rekommendera ur trafiksäkerhetssynpunkt.

6/8

Foto: Jon Olsson/Youtube

Motorljudet kan kontrolleras via en app.

Motorljudet kan kontrolleras via en app.

7/8

Foto: Jon Olsson/Youtube

Bilen går precis in i parkeringshuset - men passagerarna får ducka.

Bilen går precis in i parkeringshuset - men passagerarna får ducka.

8/8

Foto: Jon Olsson/Youtube

Mercedes-Benz G 500 4x4² är en av världens mest extrema bilar. 

Monstret körs bland annat av den svenska Försvarsmakten – men också av en av våra mest kända bilentusiaster, Jon Olsson. 

I en ny vlogg visar han upp en omgjord G 500, där taket är avhugget och motorn fått en gedigen uppgradering.

I nästan fyrtio år har Mercedes Benz G-Klass varit en av hårdaste modellerna som finns. Monsterbilen är byggd för tuff terrängkörning och används till exempel av den tyska, österrikiska och svenska militären, där den heter ”Personterrängbil 5”.

Den stora nackdelen är, förutom priset som 2016 var på 2 195 000 kronor, hur opraktisk bilen är att köra. Högljudd, bred och hög – för hög för att få plats i ett parkerkingshus.

Det problemet har i alla fall lösts när den före detta skidåkaren och bilentusiasten Jon Olsson nu tagit sig an bilen. Målet var att göra en bil för att cruisa på stranden, vilket kan verka som en svår kombination med en extrem terrängbil som används av försvaret.

LÄS MER: Jon Olssons nya vrålåk – Rolls-Royce Wraith

https://www.youtube.com/watch?v=09HkPkpFXdU

Numera en cabriolet – skar bort taket

Steg ett var att skära bort taket och göra bilen till en cabriolet. I stället för ett tak finns nu trädetaljer i teak, som är gjorda av en båtfirma. Nu går den in både i garaget och i parkeringshuset, även om det är precis på gränsen och passagerarna får ducka.

– Den vanligaste frågan jag får är om bilen har något tak, och svaret är nej. Det ser bättre ut utan, och det får bli en bil för dagar när det inte regnar, säger Jon Olsson i sin vlogg.

Bilen har en ljusare och en mörkare sida i kamouflagefärger. I vanlig ordning upplyser bilen på ett inte så diskret sätt om vilka sponsorer ägaren har just nu.

En vanlig G 500 har en effekt på 422 hästkrafter, men skulle Jon Olsson nöja sig med det? Nej, den här motorn är rejält uppgraderad – med en effekt på inte mindre än 780 hästar.

– Jag har kört många konstiga bilar i mitt liv, men den här är konstig och kul samtidigt. Man vill inte köra snabbt med den utan bara cruisa, säger Olsson i vloggen.

LÄS MER: Jon Olsson visar nya bilen: En brutalt trimmad Audi

Extremt motorljud som styrs via en app

Motorljudet är så klart något i hästväg, och kan dessutom kontrolleras med en app. Där kan motorn styras att låta mer eller mindre – vilket inte minst märks när Jon Olsson i videon försöker prata samtidigt som appen är i gång (det går nästan inte att överrösta motorn).

När Allt om Bilar 2016 testade G 500 beskrevs den som ”ganska bullrig” eftersom ”en hel del vindljud letar sig in i kupén”. Det problemet lär inte ha blivit mindre med cabversionen. Men det är nog inte meningen att det ska vara en tyst och timid bil.

– Den får fler att vända på huvudet och kolla in den än någon snabb sportbil, säger Olsson i vloggen.

LÄS MER: Vi kör monstertrucken Mercedes G 500 4x4²