Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Läs mer om hur vi behandlar personuppgifter.
Annons
EXPRESSEN.SE
Allt om bilar>Bilnyheter

Publicerad 7 jun 2018 09:01

Joel Kinnaman är Zlatans efterträdare hos Volvo

Skådespelaren Joel Kinnaman och hans fru, tatueraren Cleo Kinnaman, ska marknadsföra nya Volvo V60.

Skådespelaren Joel Kinnaman och hans fru, tatueraren Cleo Kinnaman, ska marknadsföra nya Volvo V60.

1/11

Foto: VOLVO

Precis som tvillingsystrarna Elizabeth och Victoria Lejonhjärta, kända modeller och bloggare.

Precis som tvillingsystrarna Elizabeth och Victoria Lejonhjärta, kända modeller och bloggare.

2/11

Foto: VOLVO

Amie Bramme Sey, känd från bland annat SVT:s ”På spåret” och SR-program. Tillsammans med sin familj finns hon med i V60-reklamen.

Amie Bramme Sey, känd från bland annat SVT:s ”På spåret” och SR-program. Tillsammans med sin familj finns hon med i V60-reklamen.

3/11

Foto: VOLVO

Volvo V60 är modellen som ska hjälpa biltillverkaren att fortsätta dominera den svenska bilmarknaden.

Volvo V60 är modellen som ska hjälpa biltillverkaren att fortsätta dominera den svenska bilmarknaden.

4/11

Foto: VOLVO

5/11

Foto: VOLVO

6/11

Foto: VOLVO

7/11

Foto: VOLVO

8/11

Foto: VOLVO

9/11

Foto: VOLVO

10/11

Foto: VOLVO

11/11

Foto: VOLVO

Zlatan har gjort reklam för Volvo XC70, XC90 och V90.

När det nu är dags för storsatsning på V60 väljer Volvo ännu en svensk storstjärna för marknadsföringen – Joel Kinnaman.

– För mig representerar Volvo starka skandinaviska värderingar, säger han.

Fokus med reklamen: hylla den nya familjen.

Världens mest kände svensk det senaste decenniet är utan tvekan Zlatan Ibrahimovic – och det använde Volvo Cars på ett mycket lyckat sätt. Samarbetet med fotbollsstjärnan för bland annat XC70, XC90 och V90 har sålt mängder med bilar

Och när det nu är dags för den stora marknadsföringskampanjen för Volvo V60 är det inte speciellt konstigt att biltillverkaren fortsätter satsa svenskt.

Första gången Volvo visade upp V60 så var det i ett svenskt villaområde. Och nu släpps namnet på världskändisen som ska vara den troliga storsäljarens ansikte utåt.

Joel Kinnaman.

LÄS ÄVEN: Första testet – så många getingar får Volvo V60 

Robocop ska ratta Volvo V60

Med filmer som Snabba Cash, Robocop och Suicide Squad har Joel Kinnaman etablerat sig som en av Sveriges kanske mest kända Hollywoodstjärnor just nu.

– För mig representerar Volvo starka skandinaviska värderingar. Det är något jag verkligen kan identifiera mig med, och jag relaterar till tanken att familjen är så mycket mer än dina närmaste släktingar. Nu mer än någonsin tror jag att vi behöver den känslan av gemenskap, säger Joel Kinnaman.

Men Joel Kinnaman är inte ensam i reklamsatsningen för Volvo V60. Med sig har han sin fru, tatueraren Cleo. Dessutom kommer programledaren Amie Bramme Sey också synas i reklamen, med sambo och barn. Hon är känd för sin medverkan i tv-programmet ”På spåret”, i Sveriges Radio samt podden Raseriet.

LÄS ÄVEN: Här avslöjas Volvos nya värstingkombi – V60R 

"Ingen traditionell familjekampanj"

Även de norrländska tvillingsystrarna Elizabeth och Victoria Lejonhjärta finns med i V60-satsningen. De två modellerna/bloggarna är internationellt kända för sitt samarbete med rapparen Drake.

Tanken bakom reklamsatsningen är att hylla ”den nya familjen”:

– Detta är ingen traditionell familjekampanj. På sätt och vis är det upp till var och en att bestämma vilka man räknar som sin familj. Med kampanjen vill vi säga att oavsett vem du är och vem du valt att leva ditt liv med, så skyddar Volvo det som är viktigt för dig, säger Per Carleö, marknadsdirektör på Volvo Car Sverige.

Volvo V60 har prisats i Allt om Bilars test och experten Jan-Erik Berggren menar att den säkra kombin kommer dominera den svenska bilmarknaden framöver.

– Volvo V60 är på många sätt en ovanlig familjekombi. Med elegant design och innovativa funktioner har vi skapat en bil som svarar mot vad en modern familj behöver och vill ha. I Sverige har den tagits emot otroligt väl och man börjar redan se många V60 ute på vägarna, säger Per Carleö.

Den nya reklamen för Volvo V60 börjar visas lördag 9 juni och består av en serie kortfilmer.

LÄS ÄVEN: V60 är världens säkraste familjebil 

Avicii och Börje Salming har haft uppdraget

Förutom Zlatan Ibrahimovic och de senaste förvärven har Volvo haft en rad andra kända svenskar som reklampelare. 

2015 var det den tragiskt bortgångne världsartisten Tim "Avicii" Bergling som stod framför kameran. Tanken med stjärnans kampanj var att illustrera en vändning i livet efter flera tuffa år på turné. 

– Jag gjorde ungefär 325 spelningar per år och reste mycket. Det kunde inte fortsätta så. Till slut fick jag omvärdera min situation och förändra min livsstil, sa han då om sin medverkan. 

Året därpå meddelade Avicii att han skulle sluta att spela inför publik. Men trots livsförändringen hade Tim Bergling svårt att finna ro. I april 2018 hittades han död i Omans huvudstad Muskat. 

LÄS MER: Tim ”Avicii” Berglings familj i öppet brev: Orkade inte längre 

Utöver Avicii har bland andra rapparen och författaren Jason "Timbuktu" Diakité, hockeylegendaren Börje Salming och friidrottaren Emma Green varit ansikten utåt för Volvo. 

Flera kända artister har även medverkat genom sin musik, däribland Oscar Linnros och Amanda Bergman med sin tolkning av Ted Ströms 80-talslåt "Vintersaga".