Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Läs mer om hur vi behandlar personuppgifter.
Annons
EXPRESSEN.SE
Allt om bilar>Bilnyheter

Publicerad 1 sep 2019 13:30

James Bond avslöjar nya Land Rover Defender

Foto: INSTAGRAM

I samband med inspelningen av den nya James Bond-filmen, No Time to Die, har den nya Land Rover Defender fångats på bild, och utseendet är långt ifrån föregående generation.

Drygt tre och ett halvt år efter nedläggningen av klassiska Land Rover Defender får vi nu se nya generationen tydligare än någonsin. Nya Defender har premiär först nästa månad, på bilsalongen i Frankfurt, och Land Rover har tidigare skickat ut mängder av bilder på bilen i maskerat utförande. Vad de sannolikt inte har räknat med är alla smygtagna bilder, exempelvis en med avslöjande grafik i instrumentklustret och den bild som visade bilen utan huv i en hårt upplyst box. Nu har ännu en smygtagen bild publicerats på nätet, denna gång tagen vid inspelningen av nya James Bond-filmen där just nya Defender har en roll. På nya bilden ser vi tydligt att tidigare bilder har varit äkta vara, detaljerna är desamma.

Det första som slår en är att utseendet är väldigt långt ifrån föregående generation som hade rötter som letade sig tillbaka till 1948 då Series I kom. I stället är formerna väldigt mycket dagens Land Rover, framför allt Range Rover-modellerna.

LÄS MER: Världens mest kända bil säljs på exklusiv auktion 

Markfrigången ser ut att vara rejäl

Våra ögon fastnar för en speciell detalj, nämligen durkplåten (vårtplåt) på båda sidor om huven. En läcker grej som inte var helt ovanlig på gamla Defender.

Markfrigången ser ut att vara rejäl, så även utrymmet mellan hjul och skärmkant. Det är tydligt att nya Defender ska följa i sin föregångares fotspår som en av de dugligaste terrängbilarna alla kategorier.

https://www.instagram.com/p/B1pMHeuHwD0/

LÄS OCKSÅ: 12 bästa bilfilmerna någonsin 

Kommer i tre olika utföranden

Det har tidigare läckt ut att nya Defender ska komma i tre olika utföranden med de klassiska tilläggsbeteckningarna 90, 110 och 130 (uttalas ”ninety”, ”one ten” och ”one thirty”). Siffrorna står för avståndet i tum mellan hjulaxlarna, det vill säga hur stor (lång) bilen är. Men räkna med att siffrorna är avrundade, exempelvis hade gamla Defender 90 inte 90 tum mellan axlarna utan 92,9 tum.

Gamla Defender gick utseendemässigt sin egen väg i betydligt större utsträckning än vad nya generationen gör.

Foto: LASSE SVENSSON / KVP

Defender 110 är första modellen att komma ut på marknaden.

Motorerna är även de avslöjade via en tidigare läcka. Tre dieselmotorer samt tre bensinmotorer, varav en av sistnämnda ska vara av laddhybridtyp. De två svagaste dieselmotorerna har fyrcylindriga med 200 respektive 240 hästkrafter medan den starkaste är sexcylindrig och har 300 hästkrafter. De rena bensinmotorerna är en 300-hästars fyra och en 400-hästars sexa. Laddhybriden bjuder på 404 hästkrafter.

Samtliga motorer och effektsiffror känns igen från Jaguars och Land Rovers modellprogram, exempelvis laddhybriden Range Rover P400e.