Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Läs mer om hur vi behandlar personuppgifter.
Annons
EXPRESSEN.SE
Allt om bilar>Bilnyheter

Publicerad 9 mar 2018 16:00

Jaguars nya elbil I-Pace krossar Tesla Model X

Foto: AP / AP TT NYHETSBYRÅN

GENÈVE. Det vanliga på en bilsalong är att titta på mängder av stillastående bilar och lyssna till bilchefernas lovord över sina egna bilar.

Men Jaguar kryddade sin visning av nya elbilen I-Pace med en testkörning på en konbana fem minuter ifrån bilsalongen.

Och I-Pace piskar allt vi sett av premiumelbilar hittills.

Det är Jaguars projektledare Ian Hoban som tar emot mig efter den korta testkörningen på en testbana strax utanför bilsalongens stora hangarer. Hoban berättar att det var fyra år sedan som Jaguar satte i gång projektet med att bygga en kompetent elsuv. 

Och Hoban erkänner att det var viktigt att bygga en bil med riktigt lång räckvidd för att kunna konkurrera med Tesla. Det var till och med viktigt att komma ut med en färdig bil före Audi som i år visar konkurrenten e-tron Quattro.

LÄS MER: Vi testar Jaguar E-Pace, sportsuven som har allt 

400 hästkrafter och fyrhjulsdrift

– Personligen var det här så klart viktigt, jag ville vara först. När det gäller räckvidden så har vi tänkt mycket på den verkliga räckvidden, bilen ska fungera i alla väder. Därför har vi en funktion där du kan värma upp batteriet till arbetstemperatur innan du kör i väg med bilen, ja, när den är laddas då.

– Det spar vi en hel del räckvidd på. Är det kallt kan det lätt kapa tio mil på räckvidden om du inte kan värma upp batteriet.

I-Pace levererar 400 hästkrafter och har fyrhjulsdrift tack vare en elmotor på vardera fram- och bakaxeln. I-Pace har också aktiv luftfjädring, autobroms och en funktion där du kan öppna bagageluckan med en rörelse.

Baksätet är relativt rymligt och bagageutrymmet sväljer 656 liter. 80 procent av btteriet på 90 kWh kan laddas på 40 minuter och räckvidden för ett fulladdat batteri är upp till 48 mil enligt den tuffare WLTP-körcykeln.

LÄS MER: Så väljer du rätt laddbox till din elbil och hybrid 

Speciell design och aerodynamik

Ian Hoban är mycket nöjd med att Jaguar kan visa den här moderna elbilen precis när intresset för elbilar börjar öka ordentligt runtom i Europa.

– Det är bra räckvidd, laddinfrastrukturen börjar komma på plats, den är en bra affärsmodell för oss att göra en eldriven premiumsuv. I-Pace är dessutom en bil som du vill ha, det är viktigt.

Designen är lite speciell med ett stort luftinsläpp under och i motorhuven där luften sen smiter över taket och under den bakre spoilern. Den skarpa kanten på bakluckan är till för att luften ska släppa ordentligt. Aerodynamiken är mycket viktig för att nå en bra räckvidd för en elbil.

I-Pace ska locka nya kunder till Jaguar och enligt Ian Hoban var det här ett prestigeprojekt för Jaguar.

– Vi visar med I-Pace vad Jaguar kan. Och vi har lärt oss mycket. Jag har jobbat på Jaguar i 28 år men lärt mig mer på de här tre åren än jag gjorde under de tidigare 25 åren.

Jaguar I-Pace har sedan några dagar fått en prislista i Sverige. I-Pace kostar i Sverige från 829 000 kronor. Men den är billigare än konkurrerande Tesla Model X och då laddar Jaguar I-Pace snabbare och går längre på det fulladdade batteriet.