ANNONS
X
EXPRESSEN.SE
Allt om bilar>Bilnyheter
Publicerad 6 okt 2017 13.14

Hyundai i30-familjen växer med kombi och värsting

1/5

Foto: Hyundai

2/5

Foto: Jan-Erik Berggren

3/5

Foto: Jan-Erik Berggren

4/5

Foto: Jan-Erik Berggren

5/5

Foto: Jan-Erik Berggren

TANNIS. Bilderna på Hyundais nya värsting i30 N lovade mycket.

Och när jag trycker på knappen med målflaggan förändras bilen till en liten mullrande och rolig leksak.

Den trygga kombin står bredvid och tittar lugnt på.

Hyundai kom till Car of The Year-testerna i Danmark med tre olika versioner av sin nya i30. Kombin, den vanliga kombicoupén och värstingen i30 N. N-bilen i Tannis är versionen med en fyrcylindrig tvålitersmotor på 275 hästkrafter. När jag trycker på knappen med målflaggan till höger nere på ratten ställs bilen om till det sportigaste läget. N står för Namyang – där bilen utvecklats – men kunde också stått för Nürburgring – som bilen optimerats för.

Motorljudet bäst i i30 N

Från att ha varit en rätt beskedlig bil ändras allt i det så kallade N-läget. Motorn, ljudet, den elektroniskt styrda stötdämpningen och den elektroniska diffbromsen. Coolast är att ljudet ändras och att det går att få till "snarkningar" när jag växlar.

När övriga gänget tar lunch i samband med undanmanövertestet provkörde jag i30 N flera gånger i konbanan. Jag provade olika körlägen och även med antispinnfunktionen helt urkopplad. Men N-läget var klart bäst. Det gick nästan att klara banan i 80 km/tim, vilket hade varit personligt rekord. ESP klev in och påverkade bilen vid drygt 70 km/tim och vi hittade en slags gräns vid 75 km/tim.

i30 kombi nådde sin gräns i undanmanöverprovet redan vid 70 km/tim och även här påverkade ESP bilen allt mer vid högre hastigheter. Tungstyrd genom hela testet.

Ute på landsvägen rullar i30 N stabilt och med N-läget får jag lagom mycket hjulspinn.

LÄS MER: Vi testar nya Hyundai i30 

Hyundai matchar äntligen satsningen  i skogen

Det är bra att Hyundai matchar sin storsatsning på rally-VM även med en prestandabil till oss vanliga bilköpare. Hyundai har lite att arbeta med för att bli ett busbilsmärke men i30 N är en väldigt bra början. Kul också att en så karakteristisk färg gör så mycket med designen på bilen.

Kombiversionen av i30 som finns på plats vid testerna har en fyrcylindrig diesel på 136 hästkrafter. i30 kombi är en väldigt rymlig mellanklasskombi. Styrningen är något trög runt nolläget men allt är välbalanserat. Testbilen har en sexväxlad manuell låda. 

Baksätet är rymligt och bilen är överlag mycket lik Car of The Year 2016, Opel Astra. Möjligen är det praktiska lastutrymmet både lite kortare och lite lägre än i Astra.

Om i30 N väcker känslor så är i30 kombi en bil som inte säger så mycket – alls. Bra med tråkig blir huvudintrycket. 

i30 kombi kan köpas med ett frånpris på 184 900 kronor. Testbilen med 1,6-dieseln och manuell låda kostar från 219 900 kronor. En motsvarande Opel Astra är 10 000 kronor billigare.

i30 N har ännu inte fått någon prislapp i Sverige. Efter årsskiftet ska det komma en coupéversion av i30 och med tiden kommer vi att få se fler N-bilar i Hyundai-programmet.

LÄS MER: 11 bästa laddbara bilarna