Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Läs mer om hur vi behandlar personuppgifter.
Annons
EXPRESSEN.SE
Allt om bilar>Bilnyheter

Publicerad 3 jul 2019 14:30

Husbilskampen kräver halvering av fordonsskatten

Maria Valentin, vd för Forsbergs Fritidscenter.

Maria Valentin, vd för Forsbergs Fritidscenter.

1/3

2/3

Foto: Jan-Erik Berggren

3/3

ALMEDALEN. En halvering av fordonsskatten på nya husbilar.

Det är kravet från Husbilskampen till de svenska politikerna.

– Vi anser självklart att husbilsägare ska vara med och betala skatt och ta ansvar för den miljöpåverkan, men vi vill se en rimlig beskattning, säger Maria Valentin, vd för Sveriges största husbilsförsäljare Forsbergs Fritidscenter.

Det har mullrat en längre tid från husbilsbranschen. Mullret har fått ett eget namn, Husbilskampen, och i flera månader har husbilsbranschen försökt att nå fram till beslutsfattare.

Anledningen är att senare i år slår den nya fordonsskatten med nya mätmetoder för förbrukning och CO2-utsläpp fullt ut. Den som köper en ny husbil kan tvingas betala en fordonsskatt på uppåt 30 000 kronor – per år de tre första åren.

Skattehöjningen är, enligt Husbilskampen, brutal.

Aktivisterna får medhåll av riksdagens nybildade bilnätverk.

– Det här kommer att slår oerhört hårt mot husbilsägarna. De kör inte så många mil per år men kommer att få en otroligt hög fordonsskatt för sitt fordon. Istället för att semestra i Sverige och köra runt i sin husbil så kanske många väljer en Thailandsresa eller andra flygresor. Det här är ett bättre klimatalternativ och att då straffbeskatta det, det tycker vi är fel, säger nätverkets ordförande Sofia Westergren.

LÄS MER: Lyxiga husbilen möter billiga (Premium-artikel) 

Snabb sänkning behövs

Husbilskampen har hela våren försökt att få till en ändring så att husbilarna, som körs väldigt få mil per år, ska få en halvering av sin fordonsskatt. Men hittills har Husbilskampen inte vunnit något gehör. I veckan försökte Husbilskampen nå fram till statsministern Stefan Löfven då han besökte en camping utanför Falkenberg.

Husbilskampen vill få till en snabb förändring av skattesystemet för att undvika en saftig höjning när nya bonus malus-systemet tillsammans med den nya WLTP-mätmetoden får full effekt senare i år.

Totalt sett blir det, enligt Husbilskampen, en orimlig skattehöjning. Skatten på en ny husbil kan komma att stiga flera tiotusentals kronor under de tre första åren jämfört med dagens nivåer och speciellt jämfört med skatten före bonus malus-systemet.

Forsbergs Fritidscenters vd Maria Valentin är en del av branschens gemensamma kamp för att ändra skattereglerna.

Varför anser husbilsbranschen att husbilsägare inte ska vara med och betala fordonsskatt på samma sätt som alla andra bilägare?

– Att upptäcka Sverige och världen med husbil är fantastiskt och intresset för denna semesterform har ökat stadigt de senaste åren. I jämförelse med andra ”semestertransporter”, så som; flygplan och kryssningsfartyg, är husbilen också ett betydligt bättre alternativ för miljön. En husbil kör årligen 56 procent av en av en vanlig personbil. I det i nuvarande förslaget ska husbilen beskattas 100 procent i enlighet med en personbil, oavsett hur mycket den körs. Det är inte rimligt.

Men att bilarna inte används betyder ju att de betalar mindre i bränsleskatt. Är det inte rätt att samma regler för skatten vid köp gäller för alla fordon?

– Skillnaden är att nuvarande bonus malus-system bygger på morot och piska, vilket i teorin fungerar när det finns alternativ att välja mellan, vilket det finns för personbilar, där konsumenten kan få en premie för att göra ett visst val. För husbilar finns ingen bonus att tillgå, eftersom det tyvärr inte i dag tillverkas några fordon på alternativa drivmedel. Drivs skatteförslaget igenom riskerar vi inte bara att besöksnäringen påverkas negativt utan också att vi i stället höjer de klimatutsläpp som andra semesterformer genererar, exempelvis via ökat flygande eller fler fartygskryssningar.

En ny husbil kostar från cirka 700 000 kronor och husbilsköparna klagar över en ökad skatt på 20-30 000 kronor över tre år. Går det att motivera en skattesänkning för vad många tycker är en lyxkonsumtion?

– Det vi vill se, är en rimlig beskattning av husbilar. Vi anser självklart att husbilsägare ska vara med och betala skatt och ta ansvar för den miljöpåverkan som en husbil har. Att taxera husbilar på samma sätt som en personbil, trots att husbilen används endast hälften så mycket, är varken rimligt eller rättvist.

Hur skulle ni vilja förändra fordonsskatten för husbilar?

– Husbilen används inte i närheten av så mycket som dess andra ”kompisar” i skattelagstiftningen, men beskattas ändå på samma sätt. Vi anser att en korrigering ska göras i skattelagstiftningen där beräkningsformen korrigeras till 50 procent för att kompensera att husbilar i snitt används hälften så mycket som en personbil. Självklart med hänsyn tagen till vikt, storlek och andra faktorer som påverkar utsläppen. Enligt EU-kommissionen är avsikten med övergång från NEDC till WLTP-testning inte att den ska påverka skatteuttaget på fordon. Syftet är enbart att de deklarerade värdena ska överensstämma bättre med de verkliga utsläppen.

Foto: Jan-Erik Berggren