Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Läs mer om hur vi behandlar personuppgifter.
Annons
EXPRESSEN.SE
Allt om bilar>Bilnyheter

Publicerad 29 aug 2019 14:34

Höjd skatt på husbilar – efter myndighetens miss

Från och med 1 september införs WLTP som mätmetod

Från och med 1 september införs WLTP som mätmetod

Foto: FIRSTCAMP

På slndag, 1 september, införs den nya och strängare mätmetoden för koldioxidutsläpp, WLTP. Det innebär en mycket högre fordonskatt för den som köper en ny husbil. 

– Vi är besvikna eftersom myndigheterna gav ett helt annat besked i juli. Nu intensifierar vi Husbilskampen, säger Forsbergs Fritidscenters vd Maria Valentin.

I somras krävde husbilskampen en halvvering av den planerade fordonskatten med en ny mätmetod för förbrukning och koldioxidutsläpp. Och det såg ut som att de fick gehör. Men nu har Transportstyrelsen vänt om helt. 

Den 1 september införs det nya regelverket där vissa husbilar ska vara testade enligt WLTP. Den nya mätmetoden (WLTP) är utvecklad för att ge värden som bättre stämmer överens med verklig körning. Den gamla testmetoden NEDC, New European Driving Cycle, har inte gett värden som är representativa vid verklig körning.

Det är tvärtemot det besked som Transportstyrelsen gav till husbilsbranschen så sent som i juli i år.

– Vi är såklart besvikna. Transportstyrelsen erkänner att de gjort fel men det är allvarligt när en myndighet går ut med felaktiga uppgifter, säger Forsbergs Fritidscenters vd Maria Valentin som också är aktiv i branschgemensamma Husbilskampen.

– Nu fortsätter vi Husbilskampen för att driva på politiker i rätt riktning och påpeka nyttjandet av husbilarna och att det är ett miljövänligt sätt att semestra.

Husvagns- och husbilsbranschen kraftsamlar inför populära mässan på Elmia i Jönköping där den nya beräkningen av fordonsskatten blir en glödhet fråga.

Den nya EU-förordningen handlar om att vissa nyregistrerade husbilar ska ha ett registrerat WLTP-värde i trafikregistret. Detta system blev obligatoriskt för personbilar redan 2018.

De husbilar som redan är registrerade påverkas inte. 

– Husbilsköpare ska vara uppmärksamma på att WLTP-värdet kommer att påverka beskattningen för helt nya husbilar. Därför bör man kolla utsläppsvärdet med sin återförsäljare, säger Jonny Geidne på Transportstyrelsen. 

LÄS MER: Husbilskampen kräver halvering av fordonsskatten

Övergångsperiod på två år

I lagstiftningen finns övergångsregler fram till och med år 2021. Det innebär att tillverkaren under en period måste ta fram koldioxidvärde för både WLTP och NEDC. Vilket i sin tur betyder att en WLTP-testad husbil kommer att bli beskattad utifrån något av följande alternativ: 

* En husbil som bara har ett WLTP-värde kommer att bli beskattad utifrån det värdet.

* En husbil som även har ett NEDC-värde kommer att bli beskattad utifrån det värde som är lägst av NEDC och WLTP (vanligen NEDC) om husbilen tas i trafik första gången senast 31 december 2019.

* För fordon som tas i trafik första gången från och med den 1 januari 2020 gäller nya skatteregler som innebär att det värdet som är högst av NEDC och WLTP gäller för beskattning (vanligen WLTP).

De fordon som redan har blivit registrerad påverkas alltså inte. 

Allt om Bilar har tidigare skrivit om att Transportstyrelsen i en debattartikel kommenterat att fordonskatten för husbilar inte skulle ändras, men det stämde inte. 

– Vi har tidigare lämnat felaktiga uppgifter om att beskattningen av husbilar inte påverkas och det beklagar vi, säger Jonny Geidne.

LÄS ÄVEN: Uppblåsbara förtältet ett lyft för alla husbilsägare