Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Läs mer om hur vi behandlar personuppgifter.
Annons
EXPRESSEN.SE
Allt om bilar>Bilnyheter

Publicerad 15 jun 2019 10:00

Högtryck för Stockholms säkerhetsförare nu

Ako Ameen har varit säkerhetsförare i två år. Han kör en BMW 530e.

Ako Ameen har varit säkerhetsförare i två år. Han kör en BMW 530e.

1/6

Foto: Jens Rydén

Bilarna är diskreta och har inte den vanliga taxiskylten på taket.

Bilarna är diskreta och har inte den vanliga taxiskylten på taket.

2/6

Foto: Jens Rydén

3/6

Foto: Jens Rydén

Golvmattor och säten dammsugs efter varje körning.

Golvmattor och säten dammsugs efter varje körning.

4/6

Foto: Jens Rydén

Premiumbilarna är mer diskreta och har tonade rutor.

Premiumbilarna är mer diskreta och har tonade rutor.

5/6

Foto: Jens Rydén

Säkerhetsföraren Ako Ameen kör en BMW 530e.

Säkerhetsföraren Ako Ameen kör en BMW 530e.

6/6

Foto: Jens Rydén

De senaste två veckorna har det hänt mycket i Stockholm. Förutom Obama-besök och elitkonferensen Brilliant Minds på Grand Hôtel, har stora artister som Bon Jovi, Eagles, Phil Collins och Backstreet Boys besökt staden. 

– De här veckorna har det varit fullt ös. Vi har haft fullt, säger Natalia Santos, pressansvarig på Taxi Stockholm.

På grund av de täta evenemangen har det varit väldigt hög efterfrågan på Taxi Stockholms premiumbilar med specialutbildade säkerhetschaufförer.

– Det som efterfrågas speciellt är att det är mycket resor till och från Arlanda. Det stämmer överens med att det händer mycket i staden, säger Natalia Santos.

Vissa av taxibolagets körningar sker också med säkerhetseskort men det är ingenting Natalia Santos kan gå in närmare på. Heller inte om det har skett under dessa två veckor.

Något som också har varit mycket högt eftertraktat är taxibolagets så kallade förfogandetjänst.

– Den här typen sticker ut nu. Det handlar om att man bokar en privatchaufför som man har till förfogande i kanske åtta timmar.

Har ni varit inblandade i aktuella storbesöken?

– Det jag kan säga att det de senaste två veckorna har varit väldigt hög efterfrågan på våra säkerhetschaufförer och premiumbilar. Det har varit helt fullt och det kommer att fortsätta en stund till.

Har ni haft uppdrag åt toppkonferensen Brilliant Minds?

– Jag kan inte ge ut den typen av information.

Speciell säkerhetsutbildning

Taxi Stockholm har 110 premiumbilar och ett tjugotal chaufförer med säkerhetsutbildning, berättar hon vidare.

– De används vid vissa speciella uppdrag, när inget får gå fel. Det är dels nivån på servicen, bilarna och förarna, men också att de inte är stripade, det vill säga att bilarna är mer diskreta och har tonade rutor, säger hon och fortsätter:

– Förarna har en speciell säkerhetsutbildning som innehåller bland annat riskbedömning, akut sjukvård, kunskaper om människor och stress, hantering vid hot och angrepp.

En av dessa chaufförer är Ako Ameen, som varit säkerhetsförare i två år. De bilar som används för ändamålet är Mercedes V-klass, E-klass och S-klass. Och den bil som han kör – en BMW 530e.

– Det är bra bilar. De är säkra, stabila, snabba och lättare att kontrollera om det händer något. De har också mörkt glas så att kunden inte syns, säger Ako Ameen, och tillägger:

– Det är också miljöbilar, och vissa efterfrågar just el- eller hybridbilar. 

Vad handlar ditt jobb om?

– Säkerhet i trafiken och om en speciell kund ska vara i en kortege. Upptäcka fara i trafiken, olyckor och allt möjligt som kan hända, men också annan fara för kunden såsom hot och kidnappningar.

Det kan vara vem som helst som åker med och ibland bokas körningen av något evenemang eller exempelvis Grand Hôtel. 

– Vi säkerhetsförare får ett uppdrag. Det kan vara av vem som helst. Jag kan inte säga namn men det är mest artister från andra länder.

Ibland vet han inte vem det är han ska köra innan körningen:

– En stor del av säkerheten handlar om information och därför är det viktigt med försiktighet, säger han, och berättar att kunder också beställer en privatförare för en tid.

– Det är ett roligt jobb. Det händer alltid roliga grejer med artister, säger han, men kan inte gå in närmare på vilka artister han kört eller några specifika händelser.

”Vara diskret”

Sträckan Arlanda till Grand Hôtel, men också till andra hotell i staden, har han kört många gånger. Där är det också vanligt att fans ofta väntar och då kan artister ha önskemål på placering av bilen så att denne snabbt kan komma in ostörd. 

– Vakter brukar kommunicera önskemålen. Vi håller också koll. Sedan kan det handla om var i bilen kunden sitter och var de ska gå ut. Det beror på situationen. Det kan också handla om att bilen inte ska sticka ut – vara diskret och inte synas. 

En stor del av jobbet handlar också om att ge bra service.

– Jag tar hand om dig, jag vill att kunden ska ha en upplevelse i bilen. Jag dammsuger säten och golvmattor inför varje ny körning. Det ska vara fräscht.

– Vi håller också låg profil – pratar inte med kunden om det inte handlar om servicen, om inte kunden tilltalar oss. 

Första hjälpen

De är också utbildade på att vara snabba på första hjälpen – att hantera andningsstopp, hjärtstopp och blödningar, men också hur man räddar en kund till en säker plats vid en händelse. 

När det handlar om säkerhetskortege och säkerhetseskort är de utbildade i avstånd och säkerhet och samarbetar då med andra, såsom flygvapnet, Säpo eller polis.

Har du varit med om något akut läge?

– Två mindre händelser med kunder som löstes rätt fort. Men däremot stod jag i korsningen Kungsgatan/Sveavägen när terrordådet på Drottninggatan inträffade. Jag körde då en skakad familj hem och försökte lugna dem. Vi är inte bara en person och en bil, vi är en del av samhället och ser saker och försöker hjälpa till så mycket som möjligt.