Annons
EXPRESSEN.SE
Allt om bilar>Bilnyheter

Publicerad 4 jan 2018 10:10

Historiskt år för Volvo Cars – slår 41 år gammalt rekord

Volvo XC60 blev den mest sålda Volvo-modellen under 2016.

Volvo XC60 blev den mest sålda Volvo-modellen under 2016.

1/2

Foto: MARY ALTAFFER/AP/TT NYHETSBYRÅN

På andra plats hittar vi Volvo S90/V90.

På andra plats hittar vi Volvo S90/V90.

2/2

Foto: Volvo

Volvo Cars slår nya rekord.

Under 2017 steg försäljningen med sju procent jämfört med året innan och totalt såldes 571 577 bilar. 

Samtidigt slogs ett över 40 år gammalt svenskt rekord. 

– Vi är mycket stolta över årets prestationer, säger Kristian Elvefors, vd för Volvo Cars Sverige.

2017 blev ett rekordår för personbilar. 

Antalet sålda personbilar, lätta lastbilar och tunga lastbilar landade på 379 255, 55 382 respektive 6 196 sålda exemplar – högsta siffran på samtliga tre områden någonsin. 

Nyregistreringarna av personbilar ökade med 1,9 procent i december månad – jämfört med 2,8 procent i november. 

Även Volvo Cars visar fina siffror från 2017 – både globalt och i Sverige. 

 
LÄS MER: Topp 10: Här är bilarna som flest svenskar köper

Rekord år för Volvo Cars

Biltillverkaren ökade sin globala försäljning med sju procent jämfört med 2016 och totalt såldes 571 577 bilar. 

Mest sålda modellen blev XC60 – 24 090 registrerade bilar och tvåa kommer Volvo S90/V90 – 22 593 registrerade bilar. 

– Vi är mycket stolta över årets prestationer – att på en så stark svensk bilmarknad ha modeller som är etta, tvåa, fyra och sexa, vara marknadsledare 60 år i rad och dessutom slå ett nästan oslagbart 41-årigt rekord. Våra svenska kunder visar att det är Volvo som gäller, säger Kristian Elvefors, vd för Volvo Car Sverige.

I Sverige slog Volvo Cars Sverige ett rekord från 1976 med 75 506 antal registrerade bilar i Sverige. 


LÄS MER: Här är länen som är de största miljöbovarna

Där ökade Volvo försäljningen mest

Samtidigt som ökningen var något blygsam i i Nordamerika med en ökning på 0,7 procent, var den desto kraftigare på andra håll.

I Asien- och Oceanienregionen hade Volvo Cars en uppgång på 20,9 procent, och i Europa, Mellanöstern och Afrika steg försäljningen med 3,3 procent.