Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Läs mer om hur vi behandlar personuppgifter.
Annons
EXPRESSEN.SE
Allt om bilar>Bilnyheter

Publicerad 16 okt 2019 18:45

Här visas Volvos första elbil – inspirerad av Tesla

1/13

Foto: ERIK WEDBERG

2/13

Foto: VOLVO

3/13

Foto: VOLVO

4/13

Foto: VOLVO

5/13

Foto: VOLVO

6/13

Foto: VOLVO

7/13

Foto: VOLVO

Håkan Samuelsson, Volvo Cars koncernchef.

Håkan Samuelsson, Volvo Cars koncernchef.

8/13

Foto: HENRIK MONTGOMERY/TT / TT NYHETSBYRÅN

9/13

Foto: VOLVO

Bilder inifrån Volvo XC40 Recharge.

Bilder inifrån Volvo XC40 Recharge.

10/13

Foto: VOLVO

11/13

Foto: VOLVO

12/13

Foto: ERIK WEDBERG

13/13

Foto: ERIK WEDBERG

Nu är den här, Volvos första elbil. Allt om Bilar är på plats i Los Angeles där Volvo premiärvisar XC40 Recharge. Med 40 mils räckvidd och teknik inspirerad av Tesla ska den första eldrivna Volvon ta sig an marknaden med start tidigt nästa år.

Hur tror du att det går för Volvos elbil?

Tack för din röst!

Hur tror du att det går för Volvos elbil?

Den första helt eldrivna bilmodellen från Volvo är här. Allt om Bilar/Expressen är på plats i Los Angeles där Volvo har valt att dra täcket av XC40 Recharge som kommer till Sverige nästa år. 

Vi har vetat att Volvo skulle lansera en helt elektriskt driven bil men det är först nu vi får veta vad den heter, hur den ser ut och vilken teknik den innehåller.

Utgångspunkten för elbilen är Volvos minsta modell – kompaktsuven XC40 – och tilläggsnamnet Recharge säger att det här är den elektriska varianten. Recharge kommer framöver att vara samlingsnamnet för alla laddhybrider och elbilar från Volvo och puttar alltså ut det gamla tilläggsnamnet Electric. Jo, Volvo har ju faktiskt byggt elbilar förut, om än i mycket begränsad omfattning. Volvos absolut första elbil hette C30 Electric och byggdes i endast 250.

Nya XC40 Recharge är något helt annat. Det fullständiga modellnamnet blir Volvo XC40 P8 AWD Recharge. Mycket känns förstås igen från vanliga XC40 som finns med bensin-, diesel- och laddhybriddrivlinor, men på elbilen är grillen i fronten tilltäppt eftersom det inte finns någon motor bakom som behöver kylning. Bakom vänster bakhjul finns en lucka för ladduttaget och i den bakre stötfångaren finns inga avgasrör. Mer än så skiljer sig faktiskt inte elbilen från de andra versionerna av XC40.

408 hästkrafter och 660 newtonmeter i vridmoment

XC40 Recharge byggs på samma CMA-plattform som vanliga XC40, men i stället för en bensin- eller dieselmotor mellan framhjulen och en bränsletank strax framför bakhjulen har XC40 Recharge två elmotorer och ett stort batteripaket. De två elmotorerna driver var sin hjulaxel och ger totalt 408 hästkrafter och 660 newtonmeter i vridmoment. Det här gör XC40 Recharge inte bara fyrhjulsdriven, utan framför allt en av de snabbaste bilarna Volvo har byggt. 0-100 km/h ska gå på 4,9 sekunder. Toppfarten är, som för alla kommande Volvo-bilar, 180 km/h. Det stora batteripaketet är inklämt mellan hjulaxlarna och har en lagringskapacitet på 78 kWh. Av dessa är 75 kWh användbara för drivningen.

Om du tycker att siffrorna känns igen så är det för att de är identiska med kusinmodellen Polestar 2 som redan har presterats. Polestar 2 och XC40 Recharge använder uppenbarligen likadana motorer och batterier. Skillnaden är att XC40 Recharge bara kommer 40 mil på en laddning, medan Polestar 2 kommer 50 mil. Allt enligt mätningar i EU-körcykeln WLTP. Att Volvon har kortare räckvidd än Polestar-bilen beror förmodligen på att Volvo-karossen inte är lika aerodynamisk. Tung är den också. Tjänstevikten anges till mellan 2 150–2 250 kg, vilket är omkring 500 kg mer än XC40 med dieselmotor.

För elbilar är möjligheten till snabbladdning minst lika viktig som fartresurserna på vägen och där ser det ut som att Volvo inte har snålat. Den nya elbilen ska kunna laddas med effekt upp till 150 kW och om man kommer upp i den hastigheten kan batterierna laddas från 0 till 80 procent på 40 minuter. Om man i stället laddar hemma, med en vanlig laddbox som ger 11 kW, tar en full laddning cirka 7,5 timmar.

Här i Los Angeles får vi en snabb titt och provsittning av bilen. Under det som på en vanlig XC40 är motorhuven finns här ett litet extra bagageutrymme, ofta kallat frunk, men det rymmer bara 31 liter. Det bakre bagageutrymmet är lika rymligt som i vanliga XC40.

På förarplats är det mycket nytt. Instrumentklustret framför ratten har fått ny design anpassad för elbilen och den stora pekskärmen på instrumentpanelen har ett nytt menysystem. XC40 Recharge blir den första Volvon som har ett helt Android-baserat infotainmentsystem. Volvo är första bilföretaget som använder Android Automotive, det vill säga operativsystemet Android anpassat för bilar. Android Automotive ska inte blandas ihop med Android Auto som är en applikation i mobiltelefoner för att spegla innehåll på en bils infotainmentskärm.

Första Volvomodellen att ta emot OTA

Det här blir också Volvos första modell att kunna ta emot OTA-uppdateringar. OTA står för Over-the-Air och det betyder att uppdateringar av operativsystemet och annan mjukvara kan ske trådlöst. Det här är dock inget nytt. Mobiltelefoner har haft tekniken under många år och bland biltillverkarna blev Tesla först med att skicka ut uppdateringar till bilarna utan att behöva kalla in dem till verkstad.

XC40 Recharge kan ses som startskottet för en ny era inom Volvo. Sedan Volvo släpptes fritt från Ford har modellprogrammet moderniserats kraftigt och nu är det dags för nästa steg – elektrifiering. Under de kommande fem åren ska Volvo lansera en elektrisk bil per år och att det blir fler elektriska versioner av XC40 är nog ingen vild gissning. Det höga effektuttaget och modellnamnet P8 tyder på att det finns plats för svagare och billigare Recharge-versioner av XC40.

I samband med lanseringen av XC40 Recharge presenterar Volvo en ny klimatplan som kan kokas ner till att koldioxidavtrycket per bil, under hela livscykeln, ska minskas med 40 procent fram till år 2025 och senast 2040 ska Volvo vara ett helt klimatneutralt företag.

För att nå dit ska 50 procent av försäljningen utgöras av helt elektriska bilar och resten av hybrider. Alla nya Volvo-bilar ska också bestå av 25 procent återvunnen plast och man säger sig vilja sätta extra tryck på underleverantörerna för att minska klimatavtrycket i hela leverantörskedjan.

– Vi transformerar vårt företag genom konkreta åtgärder, inte symboliska löften. På Volvo kommer vi därför att ta itu med vad vi kontrollerar, vilket är både vår verksamhet och avgasutsläppen från våra bilar. Och vi kommer att ta itu med det som vi kan påverka genom att uppmana våra leverantörer och energisektorn att ansluta sig till oss för att sträva efter en klimatneutral framtid, säger Håkan Samuelsson, koncernchef.

Och priset då? Nej, XC40 Recharge kommer inte att bli en billig elbil för massorna. Priset är än så länge inget som Volvo vill avslöja, men räkna med att den blir dyrare än XC40 i laddhybridutförande som kostar från 459 900 kronor och lägre än Polestar 2 som kostar 669 000 kronor. Den bil som visades upp i Los Angeles var fullutrustad och kostade enligt uppgift 699 000 kronor. Produktionsstart ska enligt Volvo vara vecka 35 2020. Volvo XC40 får dra upp till 1500 kilo. 

Expressens Jan-Erik Berggren anser att presentationen i Los Angeles är ett PR-haveri och att de inte hittar rätt med elbilarna.