Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Läs mer om hur vi behandlar personuppgifter.
Annons
EXPRESSEN.SE
Allt om bilar>Bilnyheter

Publicerad 12 mar 2018 15:13

Här testas Mercedes nya el-suv på svensk vinterväg

Låga temperaturer har varit ett problem för många elbilar, därför har Mercedes provkört i Arjeplog.

Låga temperaturer har varit ett problem för många elbilar, därför har Mercedes provkört i Arjeplog.

Foto: / Daimler AG / MediaPortal Daimler AG

Jaguar visade sin nya elbil I-Pace i Genève i förra veckan och framåt sommaren är det dags för konkurrerande Audi e-tron Quattro.

Men det slutar inte där. Nästa år ska både Volvo och Mercedes visa upp sina el-suvar. Här testas Mercedes EQC i svenska Arjeplog.

Hur elbilarna klarar sig i kallt väder är en stor utmaning för tillverkarna. Jaguar och Tesla har ett system som förvärmer batteriet till rätt arbetstemperatur för att batteriet inte ska tappa i effekt när det är kallt.

Mercedes genomför nu tester på sin nya el-suv EQC inför lanseringen nästa år. Mercedes har testat sin bil och tillbehör som laddkablar och laddboxar i minus 35 grader.

LÄS MER: Vi fick testköra Jaguar I-Pace i Genève 

Egen anläggning i Arjeplog

Mercedes har en egen anläggning i Arjeplog där EQC testats tillsammans med vätgasbilen GLC F-Cell.

– Å ena sidan är EQC en dynamisk och kraftfull bil, men å andra sidan är den en tyst glidare. Det är en ny och till en början ovanlig kombination till och med för oss utvecklare. Förseriexemplaren av EQC ger en mycket säker körupplevelse, samtidigt som den är rolig att köra, säger Michael Kelz, teknisk chef för EQC-projektet, i ett pressmeddelande från Mercedes.

LÄS MER: Så väljer du rätt laddbox till din el- och hybridbil

Jämförs med Tesla och Jaguar

Testerna i Sverige gav Mercedes vissa svar: 

– Förutom att vi fick känna hur bilen uppför sig på snö och is, så handlar vintertestar av en elbil också om hur batteri och drivlina presterar i kyla. För att inte tala om komfortegenskaper som till exempel värmesystemet som ju påverkar en elbils räckvidd väldigt mycket. 

– Men det viktigaste vi lärt oss i Sverige är att de kunskaper vi får när vi hamnar i situationer som vi inte hade kunnat förutse. Det är sådant som inte går att uppnå med dagens simulatorteknik.

Enligt Michael Kelz återstår bara finjusteringar innan EQC är klar för lansering. Då får vi också veta om Mercedes kan matcha prestandasiffrorna från Jaguar och Tesla.