Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Läs mer om hur vi behandlar personuppgifter.
Annons
EXPRESSEN.SE
Allt om bilar>Bilnyheter

Publicerad 28 okt 2016 11:03

Här är VW:s nya bil – sjusitsiga suven Atlas

Volkswagen Atlas

Volkswagen Atlas

1/10

Foto: Volkswagen

Volkswagen Atlas

Volkswagen Atlas

2/10

Foto: Volkswagen

Volkswagen Atlas

Volkswagen Atlas

3/10

Foto: Volkswagen

Volkswagen Atlas

Volkswagen Atlas

4/10

Foto: Volkswagen

Volkswagen Atlas

Volkswagen Atlas

5/10

Foto: Volkswagen

Volkswagen Atlas

Volkswagen Atlas

6/10

Foto: Volkswagen

Volkswagen Atlas

Volkswagen Atlas

7/10

Foto: Volkswagen

Volkswagen Atlas

Volkswagen Atlas

8/10

Foto: Volkswagen

Volkswagen Atlas

Volkswagen Atlas

9/10

Foto: Volkswagen

Volkswagen Atlas

Volkswagen Atlas

10/10

Foto: Volkswagen

På klassiska Route 66 i Kalifornien skedde världspremiären för Volkswagens nya mellanstora suv – Atlas.

− Detta är den största och djärvaste Volkswagen vi någonsin har byggt i USA, säger Hinrich J. Woebcken, vd för Volkswagen i Nordamerika.

Tiguan och Touareg, två synnerligen populära suvar från Volkswagen. Men den tyska biltillverkaren har tydligen ansett att mellanrummet var för stort och att mellansuvklassen lämnats åt konkurrenterna - för nu kommer en ny, sjusitsig variant.

Atlas. Namnet på den nya suven ger en känsla av världsherravälde. Men den kommer bara att säljas i Nordamerika (och senare även i Ryssland och Mellanöstern). Kanske ska namnet snarare förknippas med utbudet av onlinetjänster som kan kopplas till bilen, där App-Connect är standard. Och att den ändå är rätt stor – 5 037 mm lång, 1 979 mm bred och 1 768 mm hög.

− Detta är den största och djärvaste Volkswagen vi någonsin har byggt i USA. Den levererar distinkt design och hantverk som vi är kända för, nu med plats för sju, sade Hinrich J. Woebcken, vd för Volkswagen i Nordamerika.

Atlas kommer att byggas i Chattanooga, Tennessee, och är enligt Volkswagen en rymlig, sjusitsig suv med två motoralternativ – bensindrivna 2,0 TSI och 3,6 VR6. Båda har en 8-stegad automatisk växellåda.

LÄS MER: Så bra är nya Tiguan

Den digitala och interaktiva instrumenteringen Active Info Display (kallas "Volkswagen Digital Cockpit" i USA) finns som tillval – och Atlas är baserad på Volkswagens modulära plattform MQB vilket gör att designen känns igen från de övriga modellerna.

När det gäller förarassistanssystem finns adaptiv farthållare (ACC), områdesövervakning inklusive autobroms (Front Assist), Blind Spot-sensor (som varnar för fordon i den döda vinkeln när man ska byta körfält) inklusive Rear Traffic Alert (som varnar för korsande trafik då man backar ut från en parkeringsplats), filhållningsassistent (Lane Assist), och parkeringsassistent (Park Assist). Atlas är, enligt Volkswagen, dessutom den enda bilen i sin klass som erbjuder automatisk multikollisionsbroms, ett system som bromsar bilen när den är involverad i en olycka för att minska risken för ytterligare kollisioner.

Och gillar du (som bor i Nordamerika, Ryssland eller Mellanöstern) bra ljud i stereon så finns också ljudsystemet Fender Premium Audio System, för Atlas. Systemet "erbjuder en sofistikerad ljudupplevelse med tolv högtalare och en 480 watts förstärkare."

LÄS MER: Så bra är Volvo XC90 T8