ANNONS
X
EXPRESSEN.SE
Allt om bilar>Bilnyheter
Publicerad 3 okt 2017 15.41

Här är världens största samling av Koenigsegg-bilar

1/16

Foto: Koenigsegg

2/16

Foto: Koenigsegg

3/16

Foto: Koenigsegg

4/16

Foto: Koenigsegg

5/16

Foto: Koenigsegg

6/16

Foto: Koenigsegg

7/16

Foto: Koenigsegg

8/16

Foto: Koenigsegg

9/16

Foto: Koenigsegg

10/16

Foto: Koenigsegg

11/16

Foto: Koenigsegg

12/16

Foto: Koenigsegg

13/16

Foto: Koenigsegg

14/16

Foto: Koenigsegg

15/16

Foto: Koenigsegg

16/16

Foto: Koenigsegg

Koenigseggs supersportbilar är minst sagt sällsynta. 

Men när den svenska tillverkaren bjöd in sina kunder till fabriken i Ängelholm dök 19 ägare upp med sina extrema fordon.

Det blev ett nytt världsrekord. 

19 bilar låter kanske inte som så mycket, men faktum är att det är fler än vad Koenigsegg brukar tillverka under ett helt år. Det är också den största samlingen av fordon från märket som någonsin blivit samlade på en och samma plats. 

Nu visar den svenska tillverkaren upp hur det såg ut när ägare från hela världen samlades en sommardag i Malmö för att sedan köra till platsen där de alla en gång sattes ihop för hand – fabriken i Ängelholm. 

LÄS MER: Unika Koenigsegg-bilen "One of 1" till salu 

18 000 hästkrafter

På plats fanns fyra bilar av modellen CCR, sex CCX, två CCXR, en Agera, två Agera R, tre Agera RS och en One:1. Tillsammans har de en effekt på runt 18 000 hästkrafter. 

– Det är fantastiskt och vördnadsväckande. Vi har ett fantastiskt urval av Koenigsegg-historia här. Nästan varje generation av bilar som vi någonsin byggt finns representerad, säger grundaren Christian von Koenigsegg om samlingen. 

Bland ägarna fanns företagets allra första och senaste kund. 

LÄS MER: Svenska supersportbilen Koenigsegg Regera slutsåld 

Snart dags för Regera

För nästa års möte kanske vi också får se Koenigseggs nya bil Regera. 

Modellen ska byggas i sammanhanget stora upplagan av 80 fordon. Trots sitt pris på cirka 15 miljoner kronor har samtliga exemplar redan blivit uppbokade. 

Regera drivs av hybridteknik, där tre elmotorer och en V8 tillsammans levererar 1 500 hästkrafter. Kraften förs till hjulen med hjälp av ett helt nytt system med drivning direkt från motorn till bakaxeln i stället för via en växellåda.