Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Läs mer om hur vi behandlar personuppgifter.
Annons
EXPRESSEN.SE
Allt om bilar>Bilnyheter

Publicerad 21 nov 2019 14:00

Här är svenska priserna på Audi e-tron Sportback

Här är nya Audi e-tron Sportback, i två varianter.

Här är nya Audi e-tron Sportback, i två varianter.

1/9

Foto: AUDI

2/9

Foto: AUDI

3/9

Foto: AUDI

4/9

Foto: AUDI

5/9

Foto: AUDI

6/9

Foto: AUDI

7/9

Foto: AUDI

8/9

Foto: AUDI

9/9

Foto: AUDI

Nu kommer Audi med en slankare variant av e-tron, kallad e-tron Sportback. Men det är inte så stora skillnader, mycket är identiskt med den vanliga, elektriska suven. 

Två varianter erbjuds; e-tron Sportback 55 quattro och e-tron Sportback 50 quattro.

Pris? Från 827 000 kronor och uppåt.

Den helelektriska suven Audi e-tron presenteras på den pågående bilsalongen i Los Angeles i en ny version, e-tron Sportback. Sportback har en betydligt mer coupélik profil än vanliga e-tron, och kan i det närmaste liknas vid en högrest Audi A7 Sportback. Men yttermåtten är lika. Längd och bredd är exakt desamma som för vanliga e-tron, alltså 4,90 meter i längd och 1,94 meter i bredd. Höjden har minskat minimal med 13 millimeter.

Drivlinorna är desamma som i e-tron. E-tron Sportback 55 har ett batteri på 95 kWh och en räckvidd på 44,6 mil i WLTP-körcykeln. Det är 3,5 mil mer än den normala suv-versionen av e-tron. Den slankare karossen förklarar 10 kilometer av räckviddsförbättringen, men Audi har också putsat på andra detaljer. Den främre elmotorn kopplas ifrån oftare, värmen arbetar snålare och en större andel av batterikapaciteten utnyttjas. Nu används 86,5 kWh (nettokapacitet) av 95 kWh (bruttokapacitet), tidigare utnyttjade man 83,6 kWh. Dessa förändringar kommer att genomföras även på vanliga e-tron, som efter det får räckvidden utsträckt till 43,6 mil.

Toppfarten är begränsad till 200 km/h och 0-100 km/h tar 5,7 sekunder med boost-funktion som utnyttjar alla 408 hästkrafter.

Instegsmodellen e-tron Sportback 50 quattro har, precis som basmodellen av vanliga e-tron, det mindre batteriet på 71 kWh med en räckvidd på 34,7 mil. Toppfarten för ”lillen” är begränsad till 190 km/h. Elmotorn ger 313 hästkrafter i Sportback 50 som accelererar 0-100 m/h på 6,8 sekunder.

Höga hastigheter är alltid dränerande för elbilar, men Audi e-tron Sportback 55 quattro löser en del av problemet genom att klara snabbladdning med 150 kW. Lillebror Sportback 50 klarar snabbladdning på upp till 120 kW.

Kan snabbladdas från 0 till 80 procent på 30 minuter.

Kan snabbladdas från 0 till 80 procent på 30 minuter.

1/9

Foto: AUDI

Laddas till 80 procent på 30 minuter

Laddstoppen lär bli täta längs motorvägen men uthärdligt snabba – i bästa fall 30 minuter från noll till 80 procent – om det inte är kö till snabbladdaren.

Invändigt känner vi igen oss från vanliga e-tron. Instrumentpanelen med de två stora bildskärmarna har plockats över utan ändringar.

Kupén är femsitsig och baksätet erbjuder enligt Audi en takhöjd som endast är två centimeter sämre än i vanliga e-tron.

Bagageutrymmet rymmer 615 liter upp till insynsskyddet och det är något mindre än vanliga e-tron som lastar 660 liter. Lastar man upp till taket med fällt baksäte är skillnaden större men ändå överraskande liten: 1 655 liter mot 1 725 liter.

I Sverige kommer e-tron Sportback att börja levereras under våren 2020. e-tron 50 Sportback quattro kostar från 827 000 kronor och e-tron 55 Sportback quattro från 919 400 kronor. Som en jämförelse kan nämnas att vanliga e-tron 55 quattro kostar från 897 400 kronor och e-tron 50 quattro kostar från 695 000 kronor.

Interiören är väldigt lik den ”vanliga” Audi e-tron.

Interiören är väldigt lik den ”vanliga” Audi e-tron.

1/6

Foto: AUDI