Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Läs mer om hur vi behandlar personuppgifter.
Annons
EXPRESSEN.SE
Allt om bilar>Bilnyheter

Publicerad 4 dec 2019 07:00

Här är påvens nya bil – och de gamla

Påve Franciskus har en ny specialbyggd kärra från Dacia att åka runt och visa upp sig i.

Påve Franciskus har en ny specialbyggd kärra från Dacia att åka runt och visa upp sig i.

Foto: DACIA

Påve Franciskus förespråkar sparsamhet och anspråkslöshet. Nu byter han tjänstebil, från ett par riktiga vrålåk till... en Dacia Duster.

Här är påvens tidigare och nuvarande vagnpark!

Påve Franciskus har haft några olika bilar under sin tid i sitt ämbete. Bland annat två så vitt skilda fordon som Hyundai Santa Fe Cabriolet och Lamborghini Huracan. Dock ska tilläggas att Lamborghinin endast var ämnad att auktioneras ut till förmån för välgörenhet.

Påve Franciskus fick även en Renault 4 från 1984 med 30 000 mil på mätaren av en präst i Italien. Det sägs att påve Franciskus hade en Renault 4 i sin ungdom så cirkeln är så att säga sluten.

Genomskinlig hytt och soltak

Nu har påven Franciskus tagit ett steg tillbaka. Dacias prototyp-avdelning har tillsammans med den rumänska karossbyggaren Romturingia byggt en specialanpassad påvemobil. Det är i grunden en vanlig Dacia Duster med fem säten, och det sägs att baksätet ska vara exceptionellt komfortabelt. Vilket kommer passa ypperligt under långa publika parader.

Bilen har ett stort soltak och takmonterade handtag samt möjlighet att plocka bort hela den genomskinliga hytten för att de stora massorna ska kunna få en bättre bild av påve Franciskus.

LÄS MER:

Osäkra och bullriga – här är de 15 sämsta småbilarna 

En till synes glad påve mottog fordonet från representanter för rumänska Dacia.

Foto: DACIA

Mercedes tidigare påvefavorit

Den har helläder-inredning och dessutom är fjädringen sänkt med 30 millimeter för att underlätta insteget.

Påve Franciskus förespråkar sparsamhet och anspråkslöshet och det rimmar kanske lite bättre med en Dacia Duster jämfört med sina företrädare som föredrog lite mer premium som Mercedes och Range Rover.

Om vi ser tillbaka på de bilar som har förekommit i Vatikanstaten och tidigare påvars ägo ser vi att det har varit mycket Mercedes i begynnelsen, eller rättare sagt under 1930-talet och även under stora delar av 1960-talet. 1979 hade dåvarande påve Johannes Paulus II en stor Ford Transit. 1980 klev samma påve tillbaka till Mercedes, den här gången en G230.

Bilen är i vanlig ordning specialbyggd för att påven ska kunna glänsa genom rutorna.

Foto: DACIA

Påvebilar genom åren

1981 blev det franskt med Peugeot 504 och 1982 var det en Range Rover som fick agera tjänstefordon. 1982 klev de ner i storlek en smula eftersom det då var en Seat Panda/Marbella som fick agera som en något påver påve-fraktare. 1985 fick en något mer komfortabel Mercedes S-klass ta över och två år senare blev det en väldigt högbyggd och rymlig Mercedes-buss som tog över stafettpinnen.

I början av millenniet var det nya Mercedes ML som agerade glasburk när påven skulle visas upp för massorna. 2004 åkte Johannes Paulus II runt i en väldigt öppen Fiat Campagnola.

Påvens nya bil har lämnats över till Vatikanstaten.

Foto: DACIA

Eldrift sedan 2012

2008 var det påve Benedictus XVI:s tur att åka väldigt öppet, då i en Mercedes G 500. 2012 såg den första eldrivna påvefraktaren dagens ljus i form av en Renault Kangoo ZE.

Nuvarande påve Franciskus har som tidigare nämnts färdats i en specialbyggd Hyundai Santa Fe Cabriolet.