Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Läs mer om hur vi behandlar personuppgifter.
Annons
EXPRESSEN.SE
Allt om bilar>Bilnyheter

Publicerad 25 okt 2019 09:35

Här är nya VW Golf – all fakta och bildspecial

Nya Volkswagen Golf, åttonde generationen. Blir den också en storsäljare? Troligen.

Nya Volkswagen Golf, åttonde generationen. Blir den också en storsäljare? Troligen.

1/13

Foto: VOLKSWAGEN

2/13

Foto: VOLKSWAGEN

3/13

Foto: VOLKSWAGEN

4/13

Foto: VOLKSWAGEN

5/13

Foto: VOLKSWAGEN

6/13

Foto: VOLKSWAGEN

7/13

Foto: VOLKSWAGEN

8/13

Foto: VOLKSWAGEN

9/13

Foto: VOLKSWAGEN

10/13

Foto: VOLKSWAGEN

11/13

12/13

13/13

Här är en nästan given storsäljare – nya Volkswagen Golf. Det är den åttonde generationen med det det klassiska modellnamnet och det är mycket nytt innanför skalet. 

Eller vad sägs om 48-volts mildhybrider, två laddhybrider och digital insida?

En helt ny generation Volkswagen Golf, det skrev vi om hösten 2012. Då hade de sex föregående generationerna sedan modellens introduktion 1974 sålts i 29,1 miljoner exemplar över hela världen. Redan då hade Golf med råge passerat modellen som gav en helt ny form av frihet till människor i Europa och i större delen av övriga världen, nämligen Volkswagen Typ 1, även kallad ”Bubblan”, som under många årtionden såldes i 23,5 miljoner exemplar.

När åttonde generationen Volkswagen Golf nu har premiär har de sju föregående generationerna sålts i 35 miljoner exemplar. Nya Golf har med andra ord mycket att leva upp till men måste samtidigt försöka bryta ny mark, speciellt i tider då elbilarna kommer starkt och Golf har fått en ny syskonmodell i elektriska ID.3.

Nya Volkswagen Golf ser mer eller mindre ut som förväntat (spionbilder, läckta bilder och officiella skisser har förvisso hjälpt oss att bilda en uppfattning). Volkswagen har gått ganska varsamt fram med formerna – man vill helt enkelt inte röra till det för mycket hos ett framgångsrikt koncept.

Modellen har fått en ny uppsyn i och med den lägre fronten och mer slimmade strålkastare som starkt bidrar till det att bilen skapar lägre luftmotstånd än tidigare (Cw-värdet är låga 0,275, gamla hade 0,30). Även sidorna är omstöpta med en ny, mer markerad och högre placerad midjelinje. Ytterbackspeglarna har flyttat ned en aning och den kromade fönsterlisten får nu löpa längs framdörrarna utan avbrott.

De bakre takstolparnas, de så kallade C-stolparna, utformning är däremot väldigt lika de som utgående generation har burit på i sju år. Det är egentligen inte så konstigt, C-stolparna har i grunden samma form på alla generationer sedan 1974 och är modellens tydligaste röda tråd.

Bakänden bjuder på nya veck och mer utpräglad stötfångare, men det är framför allt de nya LED-bakljusen som gör det lätt att se att detta är en ny Golf.

Nya Golf som femdörrars halvkombi (någon tredörrars blir det inte av nya generationen, inte heller en ny Sportsvan, däremot en ny kombi) är 428,4 centimeter lång vilket gör den 2,6 centimeter längre än föregångaren. Med 178,9 centimeter på bredden är den aningen smalare och med 145,6 centimeter på höjden fyra millimeter högre (eller 3,6 centimeter lägre beroende på vilka siffror man använder sig av). Avståndet mellan hjulaxlarna har utökats från 262 till 263,6 centimeter.

Med andra ord har modellens kompakthet behållits och avståndet till lillebror Polo, som är 405,3 centimeter lång, kvarstår, eller till och med drygats ut en aning.

Mycket nytt runt föraren av VW Golf

Tyvärr berättar Volkswagen inte om innerutrymmena, inte heller om bagageutrymmet har vuxit eller inte. Utgående generation kan svälja 380 liter bakom baksätets ryggstöd, och om detta fälls ryms upp till 1 270 liter.

Vad Volkswagen däremot berättar ingående om är den nya interiören som beskrivs som en ”revolutionerande omvandling”. Nya Golf domineras av displayer runt förarplatsen i form av det digitala mätarklustret Digital Cockpit på 10,25 tum samt infotainmentskärmen på 8,25 tum. Dessa är standard och har tillåtit Volkswagen att rensa bort det mesta i form av knappar och vred, på gott och ont. I stället sköts det mesta via beröringskänsliga ytor. Än mer digital kan förarplatsen bli om man gör tillvalet Discover Pro (stora navigationssystemet), då växer infotainmentskärmen till tio tum och knyts samman med Digital Cockpit för att bilda vad Volkswagen kallar Innovision Cockpit.

Självklart är allt uppkopplat mot omvärlden via ett eSIM-kort och Volkswagen We som innehåller en rad olika tjänster och funktioner.

Interiören visar att det mesta av knappar och vred ersatts av touchscreen-lösningar.

Interiören visar att det mesta av knappar och vred ersatts av touchscreen-lösningar.

1/7

Foto: VOLKSWAGEN

När vi ändå är inne på interiören är det en detalj som sticker ut trots sin litenhet. Växelväljaren är väldigt kort, och är något vi kommer att få se hos betydligt fler modeller från Volkswagen-koncernen framöver.

Nya Golf har, precis som nyligen uppdaterade Passat, fått en hel rad nya funktioner som ska göra körningen behagligare och säkrare. Dessa så kallade förarassisterande system samlas under begreppet IQ.Drive och består av bland annat Travel Assist som tillåter bilen att styra, gasa och bromsa på egen hand utan att föraren aktivt behöver göra det. Tekniken fungerar i hastigheter upp till 210 km/h, dock bara under korta perioder (annars hade bilen klassats som självkörande av högre nivå).

Front Assist-systemet har utökats med en funktion som bromsar ner bilen om man får möte vid sväng in på annan väg. Både Front Assist och filhållningsassistenten Lane Assist ingår i standardutrustningen.

ACC med predictive cruise control, det vill säga adaptiv farthållare som kan bromsa bilen med så kallad förutseende hastighetsdetektering via inläsning av hastighetsskyltar, kurvor och cirkulationsplatser, är tillval. Systemet kan även, tillsammans med Car2X-funktionen (Car-to-X-kommunikation), reagera på köbildande fordon längre fram på vägen.

Vad som däremot är standard är nämnda Car2X-funktion som samlar in information från andra bilar och objekt i trafiken för att meddela föraren om eventuella faror.

Fem hybridmodeller av Volkswagen Golf

LED-strålkastare är standard på nya Golf och finns i tre olika utföranden. Toppvarianten är så kallade LED-matrix-strålkastare med vardera 22 lysdiodsmoduler som anpassar ljusbilden efter omgivningen. Flytande blinkers ingår i tillvalet LED-matrix.

Utgående generation Golf finns som hybrid i form av laddhybriden Golf GTE. Nya Golf finns i inte mindre än fem hybridutföranden – tre mildhybrider och två laddhybrider.

Mildhybriderna går under beteckningen eTSI och har alla ett 48-volts elsystem med remdriven startmotor/generator och ett litiumjonbatteri som avlastar bilens övriga system för att spara så mycket bränsle som möjligt. Mildhybridtekniken gör det även möjligt att frirulla utan att bensinmotorn är igång.

Tre olika effektuttag erbjuds – 110, 130 och 150 hästkrafter. Samtliga här sammankopplade med en sjuväxlad DSG-låda. Svagaste alternativet är en trecylindrig maskin på 1,0 liter, de båda andra fyrcylindriga med 1,5 liter volym.

Nya Golf kommer naturligtvis även som laddhybrid, Golf GTE.

Nya Golf kommer naturligtvis även som laddhybrid, Golf GTE.

1/5

Foto: VOLKSWAGEN

Laddhybriderna är alltså två till antalet och har båda en 1,4-liters TSI-bensinmotor som huvudsaklig drivkälla. Den assisteras av en elmotor och i instegsalternativet, som heter eHybrid, utvecklas totalt 204 hästkrafter, det vill säga samma effekt som i utgående Golf GTE. Denna variant ska ses som alternativet för den spekulant som vill ha längsta möjliga räckvidd.

Den som i stället vill ha mer prestanda ska titta på nya Golf GTE som har totalt 245 hästkrafter.

Båda modellversionerna har samma stora litiumjonbatteri som i uppdaterade Passat GTE, det vill säga batteriet på 13 kWh (kilowattimmar). Tyvärr bjuds vi inte på några räckviddssiffror i detta tidiga skede.

Fem helt fossildrivna modeller

För den som inte gillar elektrifiering av förbränningsmotorer finns tre TSI-bensinmotorer på 110, 130 och 150 hästkrafter. Motorerna är desamma som i mildhybriderna nämnda ovan, alltså med tre cylindrar på 1,0 liter i minstingen och fyra cylindrar på 1,5 liter i de båda större. 1,5-litersalternativen har aktiv cylinderavstängning varav den svagare på 130 hästkrafter arbetar enligt Miller-förbränningscykeln som innebär att insugsventilerna hålls öppna längre vilket bidrar till lägre förbrukning. Även trepipen på 110 hästkrafter använder sig av Miller-cykeln samt variabel turbogeometri (något även motorn på 130 hästkrafter gör). 150-hästarsmaskinen är däremot en klassisk Otto-motor.

Motorerna kommer som standard parade samman med manuella lådor.

Dieselmotorerna är två stycken och Volkswagen beskriver dem som helt nyutvecklade. Båda är på 2,0 liter varav den ena ger 115 hästkrafter och den andra 150 hästkrafter.

Utsläppen av kväveoxider (NOx) ska ha reducerats med 80 procent i jämförelse med utgående generations dieselmotorer. Detta har man åstadkommit genom ett dubbeldoserande SCR-avgasreningssystem (SCR står för Selective Catalytic Reduction som på svenska blir Selektiv katalytisk reduktion) med dubbel insprutning av AdBlue (färdig blandning av urea och avjoniserat vatten som hälls i en speciell tank i bilen).

Båda dieselmotorerna kan fås med manuell växellåda alternativt DSG-dubbelkopplingslåda. 150-hästarsmotorn kan även kombineras med fyrhjulsdrift, eller 4Motion som det heter på ”wolfburgska”. I övrigt är det framhjulsdrift som gäller hos Golf.

I ett senare skede kommer nya Golf GTI, Golf R och Golf GTD att presenteras.

Redan i december i år får de första marknaderna ta del av nya Volkswagen Golf. Tyvärr är inte Sverige en av dessa marknader, hit kommer den i stället – preliminärt – under första kvartalet 2020. Den svenska säljstarten planeras dock till slutet av 2019, då får vi också reda på exakt vilka motorer, utrustningsnivåer och tillval som är aktuella för Sverige samt priserna.

Utgående Golf-generationen är inte längre möjlig att beställa som ny utan finns endast som lagerbil (som visserligen är ny då också). Den billigaste varianten, Golf 1,0 TSI 115 med manuell låda, hade ett riktpris på 220 900 kronor.