Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Läs mer om hur vi behandlar personuppgifter.
Annons
EXPRESSEN.SE
Allt om bilar>Bilnyheter

Publicerad 20 dec 2017 11:30

Säljstart för Audis nya sportiga drömbil i Sverige

1/14

Foto: AUDI AG

2/14

Foto: AUDI AG

3/14

Foto: AUDI AG

4/14

Foto: AUDI AG

5/14

Foto: AUDI AG

6/14

Foto: AUDI AG

7/14

Foto: AUDI AG

8/14

Foto: AUDI AG

9/14

Foto: AUDI AG

10/14

Foto: AUDI AG

11/14

Foto: AUDI AG

12/14

Foto: AUDI AG

13/14

Foto: AUDI AG

14/14

Foto: AUDI AG

Nu är det svensk säljstart för nya A7 Sportback.

Med linjer som går i det kantigare designspråket är den full av avancerad teknik som vi sett i storasyskonet A8. 

Audi A7 Sportback går nu att beställa. De svenska priserna börjar på 662 000 kronor med en sexcylindrig bensinmotor på 340 hästkrafter. Till standardutrustningen hör då fyrhjulsdrift och automatlåda.

Helt nytt utseende

Precis som med nya A8 och A5 väljer Audi att ge modellen distinktare linjer och ett kantigare formspråk. Strålkastarna har blivit smalare, grillen bredare och luftintagen större, vilket ger en front med ett aggressivare intryck än hos föregångaren. Samtidigt har tillverkaren frångått de kvadratiska baklyktorna till förmån för en lång ljuslist som kan anpassa skenet, exempelvis genom "rinnande" blinkers. 

Men om utseendet bjuder på många nyheter så har det hänt minst lika mycket under skalet. 

 

TEST: Audi A8 – en lyxbil med mycket framtidsteknik 

 

Många säkerhetsfunktioner i A7

Precis som A8 bygger A7 Sportback på ett så kallat mildhybridsystem. Det innebär att en liten elmotor på 48 volt stöttar förbränningsmotorn och återvinner energi medan du kör. 

Med den tekniken ska den 340 hästkrafter starka bensinmotorn, som kommer att finnas tillgänglig i Sverige i samband med lanseringen, dra 6,8 liter per 100 kilometers körning enligt den gamla körcykeln (NEDC). Tillsammans med fyrhjulsdriften och den sjustegade automatlådan ska det ge en acceleration från 0-100 på 5,3 sekunder.

Utöver det erbjuds den nya modellen med inte mindre än 39 assistansfunktioner – däribland en där man kan parkera bilen genom Audis mobilapp. Alla är inte standardutrustning, men den som vill kan välja till fem radarset, fem kameror, tolv ultraljudssensorer och en laserskanner som läser av omgivningen och samlar information. 

 

LÄS MER: Här är Audis nya supervassa familjebil 

 

Skärmar i stället för reglage

Precis som i A8 bygger Audi på höjden när det kommer till skärmarna i förarmiljön. Över den på 8,6 tum, som styr klimatanläggningen och visar navigation, finns en till på 10,1 tum med underhållningsfunktioner. 

Båda har så kallad "haptisk feedback", vilket innebär att den som vidrör skärmen känner av sitt klick i fingret. På så sätt har Audi siktat på att plocka bort så många fysiska reglage som möjligt, utan att för den sakens skull förlora den känslan av de mer traditionella knapparna. 

I mars 2018 kommer de första bilarna att levereras till svenska kunder.