Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Läs mer om hur vi behandlar personuppgifter.
Annons
EXPRESSEN.SE
Allt om bilar>Bilnyheter

Publicerad 3 sep 2019 14:28

Uppdaterad 3 sep 2019 14:32

Här är de säkraste och farligaste bilarna i Sverige

Toyota Rav-4 toppar Folksams lista över de säkraste bilarna.

Toyota Rav-4 toppar Folksams lista över de säkraste bilarna.

1/2

Foto: TOYOTA

Volvo XC90 placerar sig återigen bra.

Volvo XC90 placerar sig återigen bra.

2/2

Foto: VOLVO

Folksam har analyserat 202 300 trafikolyckor i Sverige mellan 1994 och 2018 och kommit fram till de säkraste bilmodellerna som just nu rullar på de svenska vägarna.

Toyota Rav-4 toppar listan – och i botten återfinns Honda Accord.
– Det är dessutom imponerande att Volvo har med hela sitt modellprogram på topp 10-listan, säger Folksams forskningschef Anders Kullgren.

Allt om Bilar skriver nästan årligen om Folksams ambitiösa listor över de säkraste (och osäkraste) bilarna på svenska vägar. Som till exempel 2017 när Volvo XC90 var den ”överlägset säkraste bilen” eller i våras när försäkringsbolaget listade de bästa bilarna 2019 sett till säkerhet och utsläpp.

18 gånger har Folksam presenterat den säkraste bilen i Sverige och nu har det skett igen – efter att försäkringsbolaget granskat bilarna i Sverige. Resultatet: en lista baserad på trafikolyckor i Sverige mellan 1994 och 2018. 24 år, alltså. Om det blev en del att granska? Ja, närmare bestämt 202 300 trafikolyckor. För 326 olika bilmodeller.

Det är mycket europeiskt i topp – men bäst av alla är Toyta Rav-4, årsmodell 2013-18. Den är 52 procent säkrare än medelbilen. Intressant är att även den tidigare Rav-4-modellen (årsmodell 2005-12) placerar sig bra.

Bäst av alla, alla kategorier, blev Toyota Rav-4.

Foto: FOLKSAM

– Vi ser att det framför allt är tyska och svenska bilar, samt vissa modeller av Toyota, Honda och Citroen som är minst 40 procent säkrare än medelbilen. Vissa småbilar får ett förvånansvärt bra resultat. Framför allt Skoda Fabia står ut och hamnade mycket nära toppklassen vad gäller säkerhet med två av deras senare modeller. Samma gäller för Ford Fiesta med föregångarna till nuvarande modell, säger Folksams forskningschef Anders Kullgren.

LÄS ÄVEN: 45 tickande bilbomber – modeller du måste se upp med 

De flesta skador minskar – men inte nackskadorna

Listan som Folksam presenterar baseras på krocksäkerhet. Och den har förändrats genom åren.

– Det är glädjande att se så stora förbättringar. Risken för en invalidiserande skada har gått ner med nästan 75 procent sedan 1980 och tittar vi på dödsolyckor är det nästan 90 procent, säger Anders Kullgren och fortsätter:

– En viktig parameter är vilken bil man färdas i – bilens säkerhet har en avgörande betydelse för vilka konsekvenser en olycka får. Det finns fortfarande en stor potential att förbättra bilarnas krocksäkerhet. Men den största framtida säkerhetsvinsten kommer sannolikt med nyare effektiva säkerhetssystem som mildrar eller helt undviker krockar, som exempelvis olika autobromssystem, filbytesvarnare och autostyrning. Dessa system vet vi redan nu har bidragit till färre skador i trafiken, säger Anders Kullgren.

När det gäller olika sorters skador så har exempelvis skallskador minskat kraftigt, precis som flera andra. Men nackskadorna finns kvar.

– De står nu för ungefär hälften av skadorna, så där finns det fortfarande mycket att göra, säger Anders Kullgren.

LÄS ÄVEN: Trafiksäkerheten runt skolor har försämrats 

Folksam varnar för bilarna från 1980-talet

Bland småbilarna är Skoda Fabia och Ford Fiesta bäst. I klassen för de större småbilarna vinner Citroën Berlingo och Volvo V40. När bilarna sedan växer ytterligare i storlek blir det fler som får full pott (5 poäng), eftersom krocksäkerheten ofta blir bättre ju större bilen är.

– Det är imponerande att Volvo har med hela sitt modellprogram på topp 10-listan, säger Anders Kullgren som också pekar på dominansen av svenska och tyska bilar.

− Bland de bilar som ligger i topp är det relativt små variationer. Både Audi, BMW, Mercedes och Volvo, har bilmodeller som är mellan 47 till 50 procent säkrare än medelbilen. Vi ser att det är många SUV:ar och stora bilar som är säkrast i jämförelse med medelbilen, säger Anders Kullgren

Sämst? Utan tvekan Honda Accord, årsmodell 1986-93. Men det är många 80-talsbilar som enligt Anders Kullgren ”bör undvikas”.

– Många av de gamla bilarna står för väldigt stor del av de svåra olyckorna.

Här är bottenlistan och det är idel gamla bilar. Sämst: Honda Accord, årsmodell 1986-93.

Foto: FOLKSAM

Totalt så är det 160 bilmodeller som anses värdiga Folksams ”Bra val”. Ett av de viktigaste kraven för detta är autobroms som standard eller tillval. Övriga krav är antisladd, whiplashskydd samt högsta betyg i Euro NCAP:s krocktester.

− Autobroms för fotgängare är en viktig komponent för att få ner antalet olyckor med oskyddade trafikanter och det är glädjande att det erbjuds i allt fler bilar. Men vi skulle gärna se att fler tillverkare erbjöd det som standard, säger Anders Kullgren.

I bildspelet här under hittar du alla bilmodellerna som finns med i granskningen, samt deras respektive betyg.

Listan över de granskade, mindre småbilarna.

Listan över de granskade, mindre småbilarna.

1/13

Foto: FOLKSAM

Fortsättningen för de mindre småbilarna.

Fortsättningen för de mindre småbilarna.

2/13

Foto: FOLKSAM

De större småbilarna som finns med i granskningen.

De större småbilarna som finns med i granskningen.

3/13

Foto: FOLKSAM

Fortsättningen för de större småbilarna.

Fortsättningen för de större småbilarna.

4/13

Foto: FOLKSAM

Mellanstora bilarna. Bara Honda Accord, Nissan Primera och Citroën BX som får lägsta betyget.

Mellanstora bilarna. Bara Honda Accord, Nissan Primera och Citroën BX som får lägsta betyget.

5/13

Foto: FOLKSAM

Fortsättningen för de mellanstora bilarna.

Fortsättningen för de mellanstora bilarna.

6/13

Foto: FOLKSAM

Stora bilarna, och här är det många som får högsta betyg. Men tre är fortfarande så passa osäkra att de ska undvikas...

Stora bilarna, och här är det många som får högsta betyg. Men tre är fortfarande så passa osäkra att de ska undvikas...

7/13

Foto: FOLKSAM

Fortsättningen för de stora bilarna.

Fortsättningen för de stora bilarna.

8/13

Foto: FOLKSAM

Minibussar och suvar – där de större vanligtvis får bättre betyg.

Minibussar och suvar – där de större vanligtvis får bättre betyg.

9/13

Foto: FOLKSAM

Fortsättning för minibussar och suvar.

Fortsättning för minibussar och suvar.

10/13

Foto: FOLKSAM

Hantverkarbilarna som ingår i granskningen.

Hantverkarbilarna som ingår i granskningen.

11/13

Foto: FOLKSAM

Fortsättningen för hantverkarbilarna.

Fortsättningen för hantverkarbilarna.

12/13

Foto: FOLKSAM

Fotnot. Folksam har presenterat ”Hur säker är bilen?” vartannat år sedan 1983. 2019 års rapport är den artonde upplagan och bygger på analyser av verkliga trafikolyckor där risken att få en skada som leder till invaliditet eller död jämförts mellan olika bilmodeller. Årets rapport baseras på nationell trafikolycksdata (STRADA) där 202 300 tvåbilskollisioner som inträffat i Sverige mellan 1994 och 2018 samt 59 200 skadade bilister som uppsökt akutsjukvården mellan 2003 och 2018 analyserats. För att även kunna få med nyare bilmodeller i rapporten har underlaget kompletterats med resultat från krocktester samt information om tillgänglig viktig säkerhetsutrustning.

LÄS ÄVEN: Här är de hemliga bilarna – som du inte borde få se än