ANNONS
X
EXPRESSEN.SE

Här är bilnyheterna på bilsalongen i Frankfurt 2017

Audi A8.

Audi A8.

1/12

Foto: MARTIN MEISSNER / AP TT NYHETSBYRÅN

Bentley Continental GT.

Bentley Continental GT.

2/12

Foto: MARTIN MEISSNER / AP TT NYHETSBYRÅN

BMW M5.

BMW M5.

3/12

Ferrari Portofino.

Ferrari Portofino.

4/12

Hyundai Kona.

Hyundai Kona.

5/12

Foto: LEE JIN-MAN / AP TT NYHETSBYRÅN

Jaguar E-Pace.

Jaguar E-Pace.

6/12

Mercedes F1-bil för vägen.

Mercedes F1-bil för vägen.

7/12

Foto: MICHAEL PROBST / AP TT NYHETSBYRÅN

Opel Grandland X

Opel Grandland X

8/12

Foto: / ADAM OPEL AG

Porsche Cayenne.

Porsche Cayenne.

9/12

Skoda Karoq.

Skoda Karoq.

10/12

Foto: MARTIN MEISSNER / AP TT NYHETSBYRÅN

Smart Vision EQ.

Smart Vision EQ.

11/12

Foto: DAIMLER AG - GLOBAL COMMUNICATIONS MERC / AP TT NYHETSBYRÅN

VW T-Roc.

VW T-Roc.

12/12

Foto: SEAN GALLUP / GETTY IMAGES GETTY IMAGES EUROPE

Här är bilnyheterna på bilsalongen i Frankfurt 2017

Elbilar och självkörande koncept.

Stora och små suvar.

Här är bilnyheterna på den stora bilsalongen i Frankfurt – från A till V.

Det har snackats minst lika mycket om biltillverkarna som inte är med. Och några har konstaterat att när det senast var stor bilsalong i Frankfurt – för två år sedan – var Martin Winterkorn vd för Volkswagen och General Motors lovade att Opel skulle gå med vinst senast 2016.

Bilvärlden har förändrats mycket på två intensiva nyhetsår och allra, allra mest har kanske produkterna det faktiskt handlar om, bilarna, utvecklats.

I år i Frankfurt kommer alla att visa att de inte tänker låta Tesla vinna racet om bilkunderna och alla kommer att visa att deras bilar mer eller mindre klarar sig utan – förare.

Däremot är det ingen som klarar sig utan bilköpare. 

Så här är bilsalongen i Frankfurt 2017 – från A till V:

Audi 

Audi visade sitt nya självkörande flaggskepp A8 på en stor show i somras. Men nu får bilen stor salongspremiär. Audi visar också två konceptbilar varav det ena, Aicon, är en bil som kör sig helt själv och klarar 70 mil på en laddning. Den andra konceptbilen är en vidareutveckling av Audi e-tron quattro, elbilen och Tesla-dödaren som ska visas i färdigt skick nästa år.

LÄS MER: Här är nya Audis nya toppmodell A8 

Bentley

Vi har redan sett bilder på tredje generationen av Bentley Continental GT och bilen ska försöka ställa märkets suv Bentayga i skuggan. Continental GT har en sexliters W12-motor som levererar hela 626 hästkrafter. 

LÄS MER: Så blir nya Bentley Continental GT 

BMW

Mycket hos BMW handlar om en ny serie elbilar som ska börja säljas 2021. BMW planerar för en i5 som positioneras mellan dagens i3 och i8. BMW ska berätta mer om sin elbilssatsning som ska rulla fram ett dussin bilar före 2025. Dagens bilkunder ska lockas med den nya stora sjusitsiga suven X7. Och vi kommer att få se höstens stora bilnyhet, BMW X3. 

BMW ska också visa sin värstingbil M5 som nu får en 4,4-liters V8, fyrhjulsdrift och 600 hästkrafter. En spännande BMW-nyhet är också sportbilen Z4 som utvecklats tillsammans med Toyota. BMW slår också till med en 6-serie Gran Turismo och en lite sportigare i3.

Borgward

Det gamla tyska bilmärket Borgward har återuppstått med kinesiska ägaren Beiqi Foton Motors i bakgrunden. Modellen som visas ska börja säljas i Europa 2019.

Chery

Om Volvo, Testa och Peugeot med flera hoppar över salongen i Frankfurt så fyller kinesiska tillverkare med ambitioner i Europa ut tomrummen. Chery Automobile ska visa en familjesuv som får flera elektriska drivlinor, som hybrider, laddhybrider och rena elbilar. Chery ska kunna bygga flera bilar på en och samma plattform.

Citroën

Nya Citroën C3 Aircross – Citroëns variant av Peugeot 2008 och Opel Crossland X – visas strax före den allra första provkörningen som sker nästa vecka på Korsika. Citroën ska konkurrera i ett allt tuffare segment innehållande nya Seat Arona, Kia Stonic, Hyundai Kona förutom de egna syskonbilarna. Däremot väntar Citroën med att visa sin nya C4 Cactus och sin C5 Aircross, två bilar som också finns klara på Citroëns utvecklingsavdelning utanför Paris.

Dacia

Populära suven Duster har fått sig en rejäl ansiktslyftning, inte minst på utsidan. Framför allt ska Duster bli tuffare med tydligare suv-attribut.

Ferrari

Ferrari Portofino heter den nya modellen som ska ersätta California T. Hardtop-bilen får en V8 som klarar 0-100 km/tim på 3,5 sekunder. Portofino får också Ferraris E-Diff 3, en elektronisk diff som förbättrar greppet. Portofino har också ett nytt chassi som väger mindre än föregångaren till California. På insidan hittar vi en 10,2-tums pekskärm. Jo, Ferrari har också gått den vägen nu.

LÄS MER: Här är Ferraris nya Portofino 

Ford

Ford har i dagarna visat bilder på en ansiktslyft Mustang. Den kompakta suven EcoSport har uppdaterats för Europa – och det var på tiden – och nu ska EcoSport också erbjudas med fyrhjulsdrift.

Great Wall

Klarar ni ytterligare en kinesisk tillverkare? Och ytterligare en suv? Men oavsett koncept eller bil som visas i den här montern kommer alla frågor att handla om ifall Great Wall verkligen ska köpa Fiat-koncernen.

LÄS MER: Great Wall visar sin kommande suv 

Honda

Honda tänker ge sig in i elbilsgänget och i Frankfurt visas konceptbilen Urban EV Concept. Vi kommer också att få se en näst intill produktionsklar CR-V.

Hyundai

Nya kompaktsuven Kona har stor premiär och bara ett par veckor efter salongen kan du läsa ett test på Kona här på sajten då bilen finns med i Car of The Year-juryns stora testvecka i Danmark. Kona ska tävla med bilar som Renault Captur och Nissan Juke och byggs på samma plattform som modellen Accent och syskonbilen Kia Stonic. Hyundai visar också sin prestandaversion av nya i30.

Jaguar

Alla vill se den nya elbilen I-Pace men vi får hålla tillgodo med F-Pace lillasyskon E-Pace. Bilen byggs på samma plattform som succén Range Rover Evoque och kommer ut i handeln efter årsskiftet. Det här kan bli en av drömbilarna våren 2018.

LÄS MER: Här är Jaguars första elbil: Suven I-Pace

Kia

Ni har redan förstått att nya Stonic ska visas i Frankfurt och även om det här är en betydligt mindre bil så ska designen påminna om modellerna Sportage och Sorento. Det börjar också dra ihop sig för en ny Cee'd vilket betyder att vi kommer att få sen eller eller två konceptbilar som skvallrar om hur Kia tänker sig sin nya kompaktbil.

LÄS MER: Stonic – en ny liten suv från Kia 

Lexus

Ansiktslyfta CT200h ska visas liksom en lätt förbättrad NX. Interiören i båda bilarna har uppdaterats, bland annat med en 10,3-tums pekskärm. Det tackar vi för. Vi får också autobroms och lite andra säkerhetsfinesser.

Mercedes

Project One är en superbil där Mercedes ska använda teknik från F1-teamets 1,6-liters V6-motor. Tre elmotorer arbetar tillsammans med bensinmotorn för att utveckla drygt 1 000 hästkrafter. Ratten och den digitala instrumentbrädan är inspirerad av F1-bilen. Mercedes planerar att bygga totalt 275 Project One-bilar och allt ska säljas under AMG-märket. 

Mercedes ska också visa sin EQ A – den senaste elkonceptbilen i det som ska bli det nya undermärket EQ. Mercedes planerar för totalt tio EQ-bilar med lång räckvidd senast 2025. Vi kommer också att få se den nya pickupen X-klass – bilen som hade världspremiär i Stockholm och som ska testköras i Chile i höst – samt nya suven GLC med en bränslecellsdrivlina som ska kunna laddas.

LÄS MER: Mercedes superbil kostar 25 miljoner 

Mini

2019 ska Mini presentera en egen elbil och på årets salong ska en konceptbil visas upp.

Opel

Opel har ett tufft modellår bakom sig och här är den större suven Grandland X – Opels version av Car of The Year 2017, Peugeot 3008 – den sista i raden av bilnyheter. Grandland X visades i Stockholm för två veckor sedan och är, framför allt i interiören, en utveckling till det bättre jämfört med 3008.

LÄS MER: Vi har tittat på Opel Grandland X 

Porsche

Tredje generationen av suven Cayenne är den stora nyheten hos Porsche. Nya Cayenne blir lättare och med snabbare respons från motorn än den gamla modellen. Modellen får samma bakhjulsstyrning som vi redan sett i nya Panamera och är Cayenne lika snygg på insidan som Panamera lär det bli en stor succé.

LÄS MER: Här är ny Porsche Cayenne

Rolls-Royce

Rolls-Royce har byggt en egen plattform och modellen Phantom blir första bil som byggs på aluminiumarkitekturen. De som redan tittat på och till och med kört nya Phantom säger att det här är något alldeles extra. Det är lyx och finesser utöver det vanliga. Det går också att skräddarsy sin Shadow på väldigt många olika sätt.

LÄS MER: Rolls-Royce Phantom ska bli världens tystate bil 

Renault

Renault ska visa designkonceptet Symbioz – en bil som ska visa hur det blir när bilarna kör helt själva och på el. Vi kommer också att få se en ny men helt vanlig Megane Sport.

Seat

Seat gör som alla andra och visar en liten och kompakt suv. Med tanke på vilken succé Ateca-modellen gjorde, även i Sverige, så kommer intresset att vara stort för nya Arona. Bilen byggs på VW:s MQB A0-plattform vilket betyder släktskap med nya Seat Ibiza och Volkswagen Polo. Arona blir ändå nära åtta centimeter längre än Ibiza och när bilen börjar säljas i mitten av nästa år kommer den med liknande drivlinor som Ibiza och med samma tekniska finesser.

Skoda

Skoda vill förstås inte vara sämre än de andra i koncernen och rullar även de fram en suv - döpt till Karoq. Det är en mindre variant än populära Kodiaq och en direkt ersättare till den lite märkliga modellen Yeti. En finess som skiljer Karow från många andra är att alla tre stolarna i baksätet kan plockas bort helt. Skoda planerar att fortsätta med ytterligare en mindre suv, i samma storlek då som Arona och T-Roc.

LÄS MER: Så blir Skoda-suven Karoq 

Smart

Vision EQ ForTwo är ett koncept som visar precis som namnet antyder – en självkörande elbil för två personer. Det här är en bil som Smart planerar att introducera i bildelningstjänsten Car2Go i framtiden.

Toyota

Nya C-HR har en väldigt speciell design och med konceptbilen C-HR Hy-Power vill Toyota ge modellen ytterligare "kraftfull och känslosam look". Ja, frågan är om det ens är möjligt. Toyota ska också visa en ansiktslyft LandCruiser

Subaru

Gamla Impreza ska förnyas och det är den modellen som blir den viktigaste i Subarus del av salongen. Årets bilnyhet är annars XV – en modell som vi kommer att testköra i Stockholm inom kort.

Volkswagen

Det kommer att handla en hel del om märkets stora elbilssatsning och I.D Family, som nyligen fick okej för produktion, är en av många nya koncept och modeller. VW:s vd Herbert Diess var nyligen eld och lågor över hur hans utvecklingsavdelning paketerat nya modellen Polo och i Frankfurt ska Diess försöka ge märket en nystart och rivstart bort från allt vad dieselskandal heter. 

I ett internt brev till de anställda har Diess sagt att det är Tesla som är VW:s huvudkonkurrent, inte de gamla rivalerna Toyota, GM och Kia/Hyundai. Jo, VW kommer också att visa sin nya lill-suv T-Roc och nya Polo kommer att ha sin plats i VW:s monter.

LÄS MER: VW bekräftar: Släpper ny eldriven folkabuss