ANNONS
X
EXPRESSEN.SE
Allt om bilar>Bilnyheter
Publicerad 7 dec 2017 16.00

Här är bilen som Volvo hoppas ska erövra USA

Foto: Volvo Cars

Volvos har en målsättning att nå 800 000 sålda bilar senast 2020.

För att nå dit behöver nya suven XC40 bli en succé.

Och Volvo måste komma tillrätta med kvalitetsproblemen i USA.

– Kunderna i USA var besvikna, men problemet är åtgärdat, säger Volvos vd Håkan Samuelsson.

Dåliga kvalitetsbetyg i flera undersökningar. Sämre försäljning än väntat för nya Volvo S90. Det är två anledningar till att Volvos försäljning i USA inte når upp till samma nivå som i andra regioner. 

– Att mäta kvalitet är svårt, den mäts alltid mot förväntan. Våra kunder förväntade sig mer och blev besvikna. Det finns ingen anledning att förklara bort det. Vi hade mjukvaruproblem i början på XC90 men det har vi åtgärdat nu, säger Volvos vd Håkan Samuelsson när han intervjuas under Stora Bildagen.

– Vi har också lärt oss av misstagen och när vi nu presenterar XC60 och XC40 har vi inte samma problem.

LÄS MER: Första testet av nya Volvo XC40

Suven XC40 oerhört viktig

För Volvos jakt på 800 000 bilar är försäljningen av nya suven XC40 vital.

– Det är en helt ny bil som vi aldrig haft förut så vi kan säga att det blir ett rent tillskott. Jag hoppas att den modellen ska sälja 100 000 bilar per år och då har vi klarat av nära halva gapet till 800 00 bilar.

Volvos nya märke Polestar och tre renodlade bilar före 2021 ska ge Volvos modellprogram ytterligare bredd.

– Men för oss är det viktigaste inte att nå 800 000 bilar. Vi kan ta 750 000 eller 850 000, det viktiga är att vi har bra bilar som kunderna är beredda att betala för, som de vill köpa.

Håkan Samuelsson vill också göra Volvo till en attraktiv arbetsgivare.

– Vi måste kunna attrahera de allra bästa.

LÄS MER: Volvos vd om miljözoner och diesel

Volvos vd hyllas

Efter flera succéår hyllas Håkan Samuelsson som en av de bästa och mest populära bilcheferna i branschen. Men han funderar också på sin efterträdare.

– Vi har kanske tre, fyra personer i ledningsgruppen som är fullt kapabla och vi flyttar runt lite för att de ska bli bredare och lära sig mer. När den dagen kommer att jag slutar är det här inget problem, vi kommer att lösa det internt.

Lex Kerssemakers och Anders Gustafsson bytte nyligen jobb med varandra och bör vara aktuella som vd för Volvo. Gustafsson får den viktiga rollen som chef i USA nu när försäljningen där måste bli bättre. Kerssemakers flyttar till Europa och då närmare ledningsgruppen i Göteborg.

– Jag behöver Lex i ledningsgruppen. Anders kommer att arbeta mycket med återförsäljarna i USA med våra nya erbjudanden där och eftersom han kommer från den världen kommer han att passa perfekt för uppdraget, förklarar Samuelsson chefsrockaden.