Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Läs mer om hur vi behandlar personuppgifter.
Annons
EXPRESSEN.SE
Allt om bilar>Bilnyheter

Publicerad 14 mar 2019 10:16

Här är bilarna som har dyrast fordonsskatt

Dyrast blir det för den som köper en Bugatti Chiron.

Dyrast blir det för den som köper en Bugatti Chiron.

1/2

Foto: Bugatti

Näst mest får den som köper en Lamborghini Aventador SVJ betala.

Näst mest får den som köper en Lamborghini Aventador SVJ betala.

2/2

Foto: Lamborghini

Fordonsskatten som infördes i mitten av 2018 gynnar bilar med låga utsläpp och straffar de törstigare alternativen. 

Här är modellerna du verkligen ska undvika om du inte vill betala stora belopp varje år. 

Värst är Bugattis nya superbil – med en kostnad på 133 000 kronor under de tre första åren. 

Den 1 juli 2018 trädde det nya fordonsskattesystemet, kallat bonus-malus, i kraft vilket innebär att personbilar (samt lätta bussar och lätta lastbilar) av årsmodell 2018 eller senare och som registreras för trafik efter nämnda datum antingen premieras, påverkas inte eller straffas skattemässigt.

Om en bil släpper ut under 60 gram koldioxid per kilometer (enligt NEDC) utgår en bonus på som högst 60 000 kronor.

Vid koldioxidutsläpp mellan 60 och 95 gram per kilometer varken premieras eller straffas bilen, men om den släpper ut över 95 gram per kilometer blir skatten 82 kronor per gram som överstiger brytpunkten på 95 gram. Men det gäller bara upp till 140 gram, för om bilen släpper ut över 140 gram per kilometer blir skattetillägget än större, nämligen 107 kronor för varje gram som överstiger 140 gram.

LÄS MER: 10 lyxbilar som blivit riktigt billiga 

Dyrt även för relativt snåla bilar

Det blir snabbt stora belopp, även för bilar som anses vara snåla, eller i alla fall hyfsat snåla. Exempelvis en Volkswagen Tiguan med 150-hästars bensinmotor och fyrhjulsdrift kostar plötsligt 6 297 kronor i årlig fordonsskatt, i stället för som tidigare 1 460 kronor. Den släpper nämligen ut 161 gram koldioxid per kilometer, en siffra som för bara några få år sedan ansågs bra för en familjevänlig suv med drivning på alla fyra.

Den nya, högre skatten som väldigt många bilmodeller har drabbats av (det vill säga alla som släpper ut över 95 gram per kilometer) är dock inte permanent. Närmare bestämt gäller den bara under bilens tre första år efter det att den togs i trafik. Från och med år fyra återgår fordonsskatten till att vara ”normal”, det vill säga ingen malus (straffbeskattning).

Bugatti Chiron är bilen som får högst fordonsskatt.

Foto: Bugatti

Men vilka är egentligen bilarna med högst årlig fordonsskatt i Sverige? Vi har tagit fram siffror för ett antal bilmodeller med riktigt höga koldioxidutsläpp och räknat ut skatten för dessa. I samtliga fall är beloppen svidande höga (beror så klart på storlek på plånboken, men i relation till den svenska medellönen på drygt 290 000 kronor är det höga belopp) och i några fall handlar det om skattebelopp som motsvarar en bättre begagnad bil.

Bugatti Chiron är värstingen i gänget. Drygt 44 000 kronor om året kostar den i skatt under bilens tre första år. För denna slant kan man få en lyxbil i form av en Audi A8, om än 20 år gammal, eller, om man lägger till några få tusenlappar, en 10-15 år gammal BMW 5-serie Touring.

Under tre år blir Chirons skatt nästan 133 000 kronor. Nästan lika mycket som en sprillans nya Toyota Yaris kostar i sitt enklaste utförande.

Lamborghini Aventador SVJ Roadster.

Foto: Lamborghini

Porsche och McLaren inte med på listan

I tabellen nedan ser du de 22 bilar som har högst fordonsskatt under bilens ”tre första levnadsår”. Vi har utelämnat olika modellversioner av en och samma bilmodell och endast listat den med högst utsläpp och därmed högst skatt. Ett exempel är coupéversionen av Lamborghini Huracán Performante som är listad, däremot inte den taklösa Spyder-versionen som släpper ut några gram färre.

Noterbart är att McLaren och Porsche, som båda har många starka och snabba modeller i sina utbud, inte tar sig in på listan som vi begränsade till bilar med utsläpp från 300 gram eller mer.

Vissa modeller ”saknas” i listan, det beror dock på att dessa, exempelvis Koenigsegg Jesko, ännu inte har några redovisade förbruknings- och utsläppssiffror. Supersportbilstillverkare har dessutom en förmåga att över huvud taget inte redovisa dylika siffror. Det finns andra som anses viktigare.

Här är modellerna som kostar mest i fordonsskatt.

Foto: Teknikens Värld