Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Läs mer om hur vi behandlar personuppgifter.
Annons
EXPRESSEN.SE
Allt om bilar>Bilnyheter

Publicerad 6 mar 2018 09:33

Grattis Volvo, Cevt och Sverige – XC40 bästa bilen

Håkan Samuelsson var betydligt nöjdare i år än förra gången Volvo var i final 2016.

Håkan Samuelsson var betydligt nöjdare i år än förra gången Volvo var i final 2016.

Foto: SALVATORE DI NOLFI / EPA / TT / EPA TT NYHETSBYRÅN

GENÈVE. Det var lite överraskande men väldigt välförtjänt.

Volvo med vd Håkan Samuelsson fick ta emot Car of the Year 2018 för Volvo XC40.

Det här var priset Volvo och Sverige väntat på.

Och vilken tur att det inte hängde på mina poäng.

Jag var med när Volvos vd Håkan Samuelsson väldigt besviken lämnade prisutdelningen av Car of the Year 2016. Den gången förlorade Volvo XC90 till Opel Astra och Samuelsson syntes muttrande lämna lokalen med en andraplats.

I fjol tror jag inte ens Samuelsson och Volvo trodde på S/V90 – inte med en konkurrent som Mercedes E-klass i samma finalfält.

Och det var med lite återhållsam förväntan Volvofolket kom till den välfyllda lokalen för att se hur det gick den här gången, med XC40.

LÄS MER: Skrällen – äntligen vann Volvo Car of the Year 

En del av glädjen ska gå till Cevt

Det var lite som att de inte trodde att det var möjligt. Några från Volvo berättade att de läst hur jag fördelade mina poäng och tänkt att det kanske inte skulle gå den här gången heller. Jag hade som ni vet både Audi A8 och BMW 5-serie före Volvo.

Jag ångrar inte mina poäng, inte alls, men det var väl tur att det inte var avgörande hur jag och resten av den svenska delen av juryn röstade.

Samuelsson försökte efteråt att dela med sig av priset till hela sitt Volvo Cars. Och en del av segerglädjen ska gå till utvecklingsföretaget Cevt som utvecklat CMA-plattformen åt Lynk & Co och Volvo. Det ska bli spännande att se om Lynk & Co kan krydda sin 01 tillräckligt för att ta ytterligare en finalplats när bilen kommer till Europa under nästa år.

Att det var Volvo Cars som till slut fick ro hem Car of the Year till Sverige var också välförtjänt. För med en rakryggad och envis säkerhetsstrategi har Volvo plockat åt sig en given konkurrensfördel. I uppkoppling och elektrifiering är Volvo också på väg att hitta sin egen väg till framgång. Att Sverige med teknikföretag som Volvo Cars och Cevt kan mäta sig med jättar som Daimler, VW-gruppen, Toyota, Kia/Hyundai, PSA och Renault/Nissan/Mitsubishi och BMW är väldigt imponerande.

LÄS MER: Första testet – så bra är Car of the Year 2018

XC40 ska bryta ny mark

Alla ingenjörs-, teknik- och designutbildningar i Sverige bör ta åt sig lite av äran för utmärkelsen. Car of the Year är verkligen ingen lätt titel att vinna och både Volvo och Saab har försökt. Priset är över 50 år och de flesta vinnare kommer från tillverkare med en bred bas i mellan- och södra Europa. Att en bil från Volvo vinner så här klart och att XC40 var vinnare i så många länder är högst sensationellt.

Nu ska Volvo försöka förvalta segern. Citroëns vd Linda Jackson avslöjade att Citroën spenderat 20 miljoner euro på marknadsföring av sin C3 Aircross och att ytterligare 20 miljoner euro väntade vid seger. För Volvo passar segern i Car of the Year för XC40 extra bra eftersom bilen ska locka nya kunder till Volvohandlarna.

XC40 ska bryta ny mark och ett pris som Car of the Year är en perfekt dörröppnare till kunder som normalt inte hade sneglat på en Volvo. För att förvalta segern på allra bästa sätt hoppas jag att Volvo gasar på med att göra klart sin laddhybrid och sin nya trecylindriga bensinmotor. Med de drivlinorna kommer XC40 att bli än mer tillgänglig för den stora marknaden i Europa.