Annons
EXPRESSEN.SE
Allt om bilar>Bilnyheter

Publicerad 14 apr 2018 14:00

Från "sossecontainer" till lyx – här är Volvos väg till toppen

Volvo 740, den så kallade "sossecontainern".

Volvo 740, den så kallade "sossecontainern".

1/2

Foto: Volvo Cars

Volvo XC60.

Volvo XC60.

2/2

Foto: Volvo Cars

För exakt 91 år sedan rullade den första bilen ur fabriken på Hisingen.

Sedan dess har det svenska företaget växt till en multinationell tillverkare av prisade premiumbilar. 

Här är historien om hur Volvo blev ett av Sveriges absolut starkaste varumärken. 

Den 14 april körde den dåvarande försäljningschefen Hilmer Johansson ut den första Volvon ur fabriksportarna på Hisingen i Göteborg. Modellen fick namnet ÖV4, eller Öppen Vagn 4, och kom senare att kallas Jakob. Priset var inte så blodiga 4 800 kronor. 

Nästa milstolpe kom 1937, då den första "volymbilen" PV51 fick upp den årliga produktionen till 1 815 bilar. Men det riktiga genombrottet kom först 20 år senare med Amazonen, som gjorde att Volvo sålde 42 192 fordon. 

BILDSPECIAL: Här är Volvos väg till att bli ett lyxmärke 

Först med trepunktsbältet

Det finns så klart några fiaskon under Volvos 91-åriga historia. Ett sådant var den första sportvagnen med modellnamnet Sport, som lanserades 1956. Planen var att slå sig in på den amerikanska marknaden med en liten och snabb bil, men modellen blev i slutändan bara tillverkad i 67 exemplar. 

Men som tur är har Volvo desto fler framgångar att blicka tillbaka på. En av de innovationer som företaget hyllats mest för genom åren – och som kom att sätta standarden för säkerhet världen över – kom 1959. Då blev Amazon den första bilen att få trepunktsbälte som standardutrustning. Det uppskattas ha räddat mer än en miljon liv sedan dess. 

Volvo fortsatte sedan att hålla en hög nivå för säkerhet. Med modellen 144 tog man 1966 ytterligare ett steg i rätt rikting, med skivbromsar både i fram och bak, delad rattstång och ny typ av lås för trepunktsbältena. Sammanlagt sålde 140-serien i 1,2 miljoner exemplar innan Volvo rullade ut ersättaren 240 1974. 

240 kom att bli en än större succé än sin föregångare med hela 2,8 miljoner tillverkade bilar. Faktum är att den var så omtyckt att den fick leva vidare ytterligare nio år efter det att 740 introducerades 1984. Den kantiga 740 blev den vanligaste bilen i Sverige under Socialdemokraternas glansdagar på 80-talet och kom sedermera att kallas för "sossecontainern". 

Volvo har introducerat många framgångsrika modeller sedan dess – inte minst kombin V70 som är den mest sålda bilen i Sverige någonsin. Men det är den nuvarande generationens fordon som tagit det svenska märket till nya höjder. 

LÄS MER: Första testet i världen – Så bra är Volvo XC40 

Får pris för de nya suvarna

Under den här generationen – som startade med suven XC90 – har Volvo gjort allt för att positionera sig i premiumsegmentet jämte lyxiga konkurrenter som BMW och Audi. Samtidigt har man satsat på att ta säkerheten till nästa nivå, bland annat med avancerade system som hjälper föraren att styra undan och bromsa. 

Och det går inte att säga annat än att Volvo lyckats bra med de nya modellerna. Inom loppet av några månader har tillverkaren tilldelats flera prestigefyllda priser. Den lilla suven XC40 blev oväntat utsedd till Car of the Year i Europa, medan storasyskonet XC60 tilldelades det globala priset World Car of the Year

De senaste årens framgångar har gjort att många svenskar känner sig stolta över Volvo. Flera år i rad har Yougov utsett det till Sveriges mest positivt omtalade varumärke

I år hoppas Volvo slå nytt säljrekord med 600 000 bilar och det långsiktiga målet är att nå 800 000 fordon senast 2020. Vid det laget ska alla modeller ha el- eller hybriddrift.