Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Läs mer om hur vi behandlar personuppgifter.
Annons
EXPRESSEN.SE
Allt om bilar>Bilnyheter

Publicerad 5 mar 2019 09:31

Första visningen: Så blir svenska Tesla-utmanaren

1/4

2/4

3/4

4/4

GENÈVE. Förra veckan visade Polestar sin allra första elbil.

Men visningen gjordes bara inför en studiopublik och över internet.

Nu har vi som första tidning känt och klämt på den nya elbilen från Volvo.
Och fått en egen visning av Polestars projektledare Beatrice Simonsson.

Häng med in i nya Polestar 2 – den första elbilen från Volvo och Polestar som visas på bilsalongen i Genève och som vi kunde se på en internetföreställning förra veckan.

Redan innan bilsalongen i Genève öppnade för biljournalister fick vi en chans att känna och klämma på Polestar 2.

Och det är ingen tvekan om att det här är en väldigt annorlunda bil jämfört med den utpekade konkurrenten Tesla Model 3. Där Tesla satsat på en öppen och ren design med bara en enda stor bildskärm väljer Polestar en mer ombonad kupé.

LÄS MER: Äntligen är nya Polestar 2 här 

Djup sittposition

Som ni kan se på bilderna så sitter jag väldigt djupt i bilen och känslan är mer som att sitta i en sportbil än i en sedan, trots att Polestar 2 är något högre än Tesla Model 3.

Det stora panoramaglastaket gör förstås att kupén blir lite ljusare men det är en stor skillnad att ha en stor, tjock och rejäl mittkonsoll istället för att, på Model 3, ha ljus och rymd. Det handlar bara om design då det inte finns någon speciell teknik eller något annat under den bastanta mittkonsollen.

Här tycker jag att Polestars omvittnat duktiga designteam gjort ett misstag. I bilvärlden i dag är det mer eller mindre bara Peugeot, DS och så Polestar som valt den här designstrategin i inredningen.

Jag fick också en exklusiv visning av det nya gränssnittet och hur det nya Google-operativsystemet ska fungera. Och visst betyder det här ett riktigt lyft jämfört med tidigare försök att styra via bildskärmar eller röst. Samarbetet med Google kan bli riktigt lyckat för Polestar och senare även Volvo. För som det fungerar i nya Polestar 2 så är det tänkt att nästa generation Volvo-bilar ska fungera, från nya XC90 och framåt.

Jämfördes med Saab

När jag förra veckan intervjuade Polestars vd Thomas Ingelath över telefon frågade jag hur energiåtervinningssystemet fungerade. Ingenlath sa då att det fanns två lägen. Men det finns tre. Energiåtervinningen kan stängas av helt eller ställas in i ett mildare och ett lite tuffare läge.

Nya Polestar 2 jämfördes snabbt med olika Saabmodeller men jag tycker att exteriördesignen fungerar bra. Det är en sportig look och att det blir lite trångt i bakstäet är bara naturligt för en så här liten bil.

Nya Polestar 2 ska börja byggas i Chengdu i Kina om ett knappt år och framåt senhösten hoppas jag att vi också får provköra bilen.