Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Läs mer om hur vi behandlar personuppgifter.
Annons
EXPRESSEN.SE
Allt om bilar>Bilnyheter

Publicerad 24 aug 2018 14:30

Ford visar vägen för miljövänliga transportbilar

1/2

Foto: Dennisnoten.com Photography 2018

Dennisnoten.com Photography 2018

Dennisnoten.com Photography 2018

2/2

Foto: Dennisnoten.com Photography 2018

LOMMEL. Äntligen.

Äntligen börjar det röra på sig även bland transportbilarna.

Och kanske kan elbilsrevolutionen visa att det är yrkestrafiken som ska köra först.

Jag har i många år förundrats över varför transportbilstillverkarna ofta är sena på bollen vad gäller ny teknik. Länge handlade det om säkerhetsteknik som antisladd, krockkuddar på passagerarsidan och förarassistanssystem. På senare år har det även gällt elektrifiering.

Och jag förstår inte att det område som använder bilarna mest ska köra runt med de tekniskt sett äldsta och sämsta bilarna.

Jag förstår inte att ett taxi- eller transportföretag inte med hjälp av bilar med autobroms minska service- och reparationskostnaderna.

Och jag har aldrig förstått varför de politiker som så ivrigt och högljutt ropar efter skatter och avgifter på privatbilister varit så ovilliga att reglera transportsektorn. För det hade förstås varit politiskt möjligt att ställa krav på att alla de transporter och tjänster som utförs i den offentliga sektorn görs med de allra miljövänligaste bilarna.

LÄS MER: Ford blir först med laddhybrid för transportbilar

Transportbilarna borde vara mest moderna

Det har för länge varit precis tvärtom. Poolbilarna i äldrevården eller taxibilarna i färdtjänsten har inte varit de mest moderna och det rullar fortfarande runt diesellastbilar och bussar runt slottet i Gamla stan, ett område som politikerna vill begränsa med en miljözon.

Ford Transit PHEV är ett stort steg på rätt väg. Och jag hoppas och tror att fler följer efter. Om en dryg vecka ska jag testköra en eldriven Volkswagen Transporter och när Ford tävlar om att bli först med en laddhybrid är det Volvos koncernsyskon som är rivalen. Det är klart att Volvo Car Sweden bör importera den eldrivna London-taxi-skåpbilen till Sverige. Om Volvo kan tjäna lite pengar på eldrivna transportbilar kommer svenska politiker säkert att snabbt vara framme med lagboken.

Intressant test i London

Fords tester med helt uppkopplade transportbilar viskar också om en framtid som ger oss allt bättre möjligheter att trimma bilarna som vi vill ha dem. Med drivlinan på plats är resten programmering och mjukvara. Och det är enkelt att tvinga fram eldrift i miljözonerna. Fords nya teknik i Transit visar hur svårt det är för politikerna att hänga med.

I det förslag till miljözoner som presenterats i Sverige och svenska storstäder skulle inte laddhybrider tillåtas. Fords laddhybrid med geofencing visar att det förslaget är omodernt redan innan det blivit verklighet. Ford funderar också på att bygga in bilens GPS-navigering i hanteringen av batteri och elmotor och då kan bilen köras på el där det krävs – och på andra bränslen där det är mest effektivt.

Jag har den senaste veckan testat en elmoped och kört mycket i Stockholms innerstad. Några brottningsmatcher med lastbilar, bussar, skåpbilar och personbilar räcker för att förstå att diesel- och bensinbilar verkligen inte hör hemma i den innersta stadskärnan.

LÄS MER: Här visas Volvos nya ellastbil – tyst utmanare till Tesla