Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Läs mer om hur vi behandlar personuppgifter.
Annons
EXPRESSEN.SE
Allt om bilar>Bilnyheter

Publicerad 15 jul 2019 09:30

Ford och Volkswagen ska bygga elbilar – tillsammans

1/3

Foto: JASON SZENES / EPA / TT / EPA TT NYHETSBYRÅN

2/3

Foto: JASON SZENES / EPA / TT / EPA TT NYHETSBYRÅN

3/3

Foto: JASON SZENES / EPA / TT / EPA TT NYHETSBYRÅN

Det började med ett samtal om en ny plattform för transportbilar.

Det slutade i ett omfattande avtal om självkörande bilar och att Ford får bygga elbilar på Volkswagens plattform MEB.

Volkswagen och Ford vävs tätare tillsammans.

Under hela våren har det viskats om att Volkswagen och Ford ska bygga transportbilar tillsammans. Inget märkligt då det är rätt vanligt att olika biltillverkare använder samma plattform för små och medelstora skåpbilar och pickuper.

Men nu visar det sig att Ford och Volkswagen pratade om mer än så. Mycket mer. Ford och Volkswagen har tecknat ett avtal om omfattande samarbete vad gäller självkörande bilar och elbilar.

Det här betyder samarbetsavtalet konkret:

1) Volkswagen investerar cirka 25 miljarder kronor i företaget Argo AI och i det egna företaget AID. VW köper Argo-aktier av Ford. AID utvecklar teknik för självkörande bilar åt hela VW-koncernen och blir i praktiken en avdelning inom Argo AI. Argo AI tävlar bland annat med Volvo-företaget Zenuity om att få fram teknik och mjukvara för självkörande bilar enligt nivå 4, alltså utan förare. Även Ford ska investera i Argo AI. Ford och VW blir tillsammans med de anställda, ägare till Argo AI.

2) Ford får tillgång till VW:s plattform för elbilar, kallad MEB. MEB är grunden i den nya elbilsfamilj som VW planerar att börja lansera i höst. Från och med 2023 ska Ford börja bygga elbilar på MEB-plattformen och under de kommande sex åren efter det har Ford lovat att köpa och sälja 600 000 bilar på MEB-plattformen.

LÄS MER: VW vill att en minister får hela ansvaret 

Bygger nya Amarok åt VW

Det nya avtalet presenterades av VW:s vd Herbert Diess och Fords vd Jim Hackett. Därmed har VW fått tekniks hjälp att bygga självkörande bilar och Ford har löst problemet med att de hamnat efter i elbilsracet.

Det tidigare avtalet om transportbilar kvarstår och enligt det ska Ford bygga en mellanstor pickup åt VW – i praktiken nya Amarok – från och med 2022. Ford ska också utveckla en ny större skåpbil åt VW och Ford som ska börja säljas 2022. VW hjälper sen Ford med en mindre skåpbil.