Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Läs mer om hur vi behandlar personuppgifter.
Annons
EXPRESSEN.SE
Allt om bilar>Bilnyheter

Publicerad 20 apr 2018 13:24

Ford-chefen: Att tvinga fram val av bensin före diesel blir dyrt

Fords Europachef Roelant de Waard.

Fords Europachef Roelant de Waard.

Ford storsatsar på laddbara bilar med 40 nya bilmodeller före 2022. Den första elbilen i en ny generation kommer 2020 – en prestandasuv med 48 mils räckvidd.

Men Fords chef i Europa, Roelant de Waard, tror också på dieselmotorns framtid. Och han anser att det är fel att tvinga bort dieselbränslet.

– Att tvinga bilköpare att välja bensin före diesel kommer att bli dyrt och framför allt dyrt för bilägarna, säger de Waard under ett besök i Stockholm.

Vi sitter mitt i Fords helt nyöppnade Ford Store i Segeltorp strax utanför Stockholm. Det är Europas största och mest moderna Ford Store och en del i en storsatsning på nya återförsäljare.

– Vi ska ha totalt 500 Ford Store i Europa och de här blir ankaret bland våra återförsäljare, säger Roelant de Waard.

Precis som flera andra biltillverkare står Ford i ett stort teknikskifte och mitt i ett nytt beteende. Färre kunder besöker traditionella bilhallar, som den i Segeltorp, men hallen är viktig för att synas och märkas.

LÄS MER: Vi har testkört värstingbilen Ford GT 

Viktigt med kundens upplevelse

– Det är färre besök i hallen, kanske bara ett eller två, men det är ändå viktigt att ge en bra upplevelse. Det här är också marknadsföring, vi har Fords största billboard på väggen här utanför.

Teknikskiftet handlar främst om drivlinor och bränslen. Elbilar är det nya och bensin- och dieselbilar det gamla. Ford står lite på hälarna jämfört med konkurrenterna men har precis sjösatt en storsatsning. Den första elbilen kommer 2020 och redan nästa år kommer en transport, en Transit, med laddhybriddrivlina. Därmed ska Ford behålla sin starka position bland transportbilarna.

SE MER: Så blir Fords nya storsäljare Focus 

Att välja bort diesel blir dyrt

Roelant de Waard värnar också om dieselkunderna och tycker att dagens prat om dieselförbud och miljözoner kommer att drabba bilägarna.

– Jag ser det inte bara som en miljöfråga. Om vi tvingar bilägare som kör mycket att välja en bensinbil i stället för en dieselbil så kommer det att bli dyrare för bilägaren. Ett dieselförbud kommer att drabba bilkunderna, det kostar mer.

– Det är också fel att skylla allt på dieselmotorn. Dieselmotorer med rening enligt Euro6 ger samma utsläpp som en bensinmotorn.

Enligt Roelant de Waard kan ingen biltillverkare i dag tjäna pengar på elbilar.

– Batterierna är fortfarande för dyra och inte förrän i mitten av 2020-talet kommer det gå att tjäna pengar på en elbil. 

Ford var tidigt ute med sin Focus Electric men övergav den på grund av dålig efterfrågan.

– Hittills har det varit för få som köpt elbilarna och de som köpt har valt den senaste modellen. Första året säljer bra men så kommer det en ny bil och då väljer alla den. 

Fords nästa elbil blir en suv med design inspirerad av Ford Mustang. Den följs av flera laddbara bilar. Nästa år ska också nya Ford Focus erbjudas med en 48 V-hybriddrivlina.

SE MER: Vi testkör Fords nya Mustang