Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Läs mer om hur vi behandlar personuppgifter.
Annons
EXPRESSEN.SE
Allt om bilar>Bilnyheter

Publicerad 24 aug 2018 11:44

Ford blir först med laddhybrid för transportbilar

Batteripakeketet – där den orangea kabeln går in – ligger under golvet och väger 130 kg.

Batteripakeketet – där den orangea kabeln går in – ligger under golvet och väger 130 kg.

1/3

Foto: Dennisnoten.com Photography 2018

Fords projektledare Ian Porter.

Fords projektledare Ian Porter.

2/3

Foto: Dennisnoten.com Photography 2018

3/3

Foto: Dennisnoten.com Photography 2018

LOMMEL. Vi är på Fords stora testbana i belgiska Lommel.

I ett garage står en produktionsklar Ford Transit som jag verkligen hoppas vi får se i svenska storstäder nästa höst.

För när även de mindre transportbilarna elektrifieras – då kan vi verkligen minska utsläppen.

Bråttom, bråttom, bråttom. Det intrycket får jag när Fords chef för den nya transportbilen Ford Transit Custom PHEV, Ian Porter berättar om hur bilen utvecklats och om projektet i London där ett 20-tal bilar rullat och gett Fords team data för snabb vidareutveckling.

Att det behövt gå snabbt bevisas också av att London-bilarna är modifierade, äldre, Transiter och att det redan efter ett år finns flera punkter där bilen ska förbättras före produktionen.

Att Ford valt seriehybridtekniken pekar också på en snabb process, och att Ford försökt hålla nere kostnaderna. En laddhybrid-Transit får nästan samma pris som en diesel-Transit vid lanseringen nästa höst. Kunden ska snabbt kunna räkna hem affären på minskad driftskostnad.

TEST: Vi kör Fords nya Fiesta Active 

Bensinmotorn laddar batteriet

Bensinmotorn, en enliters ecoboost används för att ladda batteriet på 14 kWh. Batteriet förser sedan elmotorn på 50 kW med el. Räckvidden på el är fem mil, enligt NEDC-körcykeln. och när batteriet har cirka tio procent av sin kraft kvar börjar bensimotorn att ladda.

Föraren kan välja mellan tre olika körlägen: ren eldrift, automatiskt där bilen sköter laddning på egen hand eller "el senare" som är en funktion för att se till att batteriet har kraft till elläge när det verkligen behövs.

Batteriet kan också laddas från ett vanligt 230-uttag. Med 240 V och 10 A tar det cirka fem timmar att ladda ett tomt batteri. Med 16 A till 32 A ska det gå på tre timmar. Londonbilarna har Type 1-uttag men de produktionsklara bilarna får Type 2-koppling.

– Våra utmaningar har varit enkel laddning, lång räckvidd och bibehållen lastkapacitet, både vad gäller vikt och volym, säger Ian Porter.

Hela batteripaketet på 130 kg ligger under lastgolvet och en titt under den produktionsklara bilen visar att det finns plats för i alla fall 10 till 20 procents större batteripaket.

LÄS MER: Så väljer du rätt laddbox till din hybrid 

Ny elmotor i produktionsbilen

Ford har redan bestämt sig för en kraftfullare motor till produktionsbilen men avslöjar inga exakta siffror.

Några av Londonbilarna har fraktats till Lommel och jag får både åka med en av Fords testförare och köra själv. Transit PHEV upplevs helt och hållet som en elbil. Det går knappt att uppfatta att bensinmotorn då och då drar igång för att ladda bilen.

Hela instrumenteringen ska bytas ut till produktionsbilen och även styrning och chassi ska trimmas. 

Testerna i London har gett Ford massor av data som ska tjäna som underlag till optimering av de produktionsklara bilarna. En liknande testflotta ska finnas i Valencia för att ge Ford ännu lite mer data.

LÄS MER: Varning för ickegodkända laddboxar 

Ford blir först med laddhybrid

Alla testbilarna är uppkopplade till Ford och förses utvecklingsavdelningen med information om körmönster, hur bilarna laddas, hur lastvikt påverkar räckvidden och hur och hur ofta bilarna körs med last. 

Så kallade "geofencing" testas för att se om det är en teknik som kan användas för att tvinga bilarna att köras bara på el i till exempel miljözoner.

Nissan och Renault säljer redan transportbilar som enbart går på el och VW presenterar sin el-Transporter redan i höst. Men Ford är än så länge först med en laddhybrid, i alla fall tills Volvo-syskonen i London får fram sin laddhybridversion av Londons taxibilar.