Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Läs mer om hur vi behandlar personuppgifter.
Annons
EXPRESSEN.SE
Allt om bilar>Bilnyheter

Publicerad 20 sep 2018 16:43

”Folkabussen” som ska få hantverkare att välja elbil

Volkswagens konceptbil kallas I.D. Buzz och nu ska den eldrivna ”folkabussen” fungera för hantverkare också.

Volkswagens konceptbil kallas I.D. Buzz och nu ska den eldrivna ”folkabussen” fungera för hantverkare också.

1/4

Foto: VOLKSWAGEN

2/4

Foto: VOLKSWAGEN

3/4

Foto: VOLKSWAGEN

4/4

Foto: VOLKSWAGEN

ID Buzz har tilltalat många världen över. En romantisk ”folkabuss” som mixats med framtidsteknik.

Nu lanserar Volkswagen el-modellen även för hantverkare – med en räckvidd på 55 mil och specialanpassat hyllsystem.

Allt om Bilar har skrivit en hel del om Volkswagens kommande ”folkabuss”. Den går under namnet ID Buzz, har åtta platser, är eldriven och når 60 mil. Men trots att den är aningen futuristiskt designad så är det tydligt var den kommer från. Kanske är det också därför den tilldrar sig ett så stort intresse.

Nu gör VW ett försök att tilltala världens hantverkare med ID Buzz genom att i Hannover visa upp en transportmodell av elbilen – ID Buzz Cargo.

LÄS ÄVEN: VW Crafter kan vara räddningen för transportbilsbranschen 

Självkörande med räckvidd på 55 mil

Den är 5 048 mm lång, 1976 mm bred och 1963 mm hög. Dörrarna öppnas elektriskt och hyllorna där bak går att få helt specialanpassade. Lastsystemet är helt digitaliserat, enligt VW, vilket bland annat innebär att hyllornas innehåll läses av automatiskt och om det behövs påfyllnad kan detta beställas automatiskt. Systemet kan även kopplas ihop med uppdrags- och offertsystem.

ID Buzz Cargo ska vara självkörande (nivå 4 av 5), ha en räckvidd på 55 mil och en toppfart på 160 km/h, tack vare motorn på 150 kW och ett litiumbatteri på 111 kWh. (Det finns även ett modellalternativ med ett mindre batteri på 48 kWh, men då blir räckvidden förstås betydligt kortare.) På taket finns solceller för ytterligare räckvidd samt till el för vanliga verktyg.

Maxlasten blir 800 kg och bilen går att få fyrhjulsdriven, även om framhjulsdrift är standard.

Eftersom bilen är självkörande går framsätet att fälla ner så att hantverkaren kan jobba under tiden bilen kör.

Produktionsstart för ID Buzz har beräknats till 2022, men Cargo-versionen kan komma redan 2021, enligt Carscoops.

Priset för el-transportbilen har inte kommunicerats men grundmodellen ska kosta omkring 250 000 kronor.

LÄS ÄVEN: Volvo visar självkörande lastbil – utan förarhytt