Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Läs mer om hur vi behandlar personuppgifter.
Annons
EXPRESSEN.SE
Allt om bilar>Bilnyheter

Publicerad 27 nov 2018 10:06

Fler BMW-bilar brinner – men ägarna varnas inte

BMW ska återkalla 35 000 dieselbilar i Sverige.

Anledningen är ett fel som kan få dem att plötsligt fatta eld. 

Men märket brister i att varna ägarna om riskerna – trots att fordonen fortsätter brinna.  

– De stoppar huvudet i sanden, säger Peter Persson, som fick höra om problemet först efter att hans bil förvandlats till ett utbränt vrak. 

När Peter Persson, 54, körde mot hemmet i Bälinge började kupén plötsligt att fyllas av rök. Några minuter senare stod hans nästan nya bil – en BMW 420 från 2015 – i lågor. 

– Jag tryckte på gasen och då ”puffade det till”, sedan dog bilen. Jag fick rulla in till en busshållsplats och då var det rök i kupén. När jag stannade och öppnade huven så brann det där under. Sedan började det slå ut lågor och bilen blev helt utbränd, säger han. 

Peter Persson märkte hur hans nästan nya BMW 4-seria började ryka.

Peter Persson märkte hur hans nästan nya BMW 4-seria började ryka.

1/3

Foto: Privat

Några minuter senare stod bilen i full brand.

Några minuter senare stod bilen i full brand.

2/3

Foto: Privat

Många andra BMW-ägare har råkat ut för liknande händelser.

Många andra BMW-ägare har råkat ut för liknande händelser.

3/3

Foto: Privat

Många svenskar har drabbats

Listan av ägare som beskriver att de varit med om ett liknande händelseförlopp börjar bli lång. 

För två veckor sedan rapporterade vi om familjen Olsson, som fick svänga av motorvägen norr om Norrköping och skynda sig ur sin BMW, för att kort därefter se den slukas av lågor. Samma scenario beskriver familjen Löfgren från Trollhättan

Det gäller även Sleimane Daher, som fick sparka sig ur sin brinnande bil på E6, och familjen Andersson, vars kombi fattade eld mitt i en omkörning.

LÄS MER: Familjens BMW började brinna på motorvägen 

Det tog bara några minuter innan Sleimanes bil var övertänd.

Foto: Privat

Peter borde blivit kallad till verkstad 

Precis som Leif Olsson är Peter Persson en av de 35 000 ägare som borde fått sin bil återkallad. Men trots att BMW kände till att de hade modeller utrustade med de brandfarliga delarna blev de inte kontaktade innan det var för sent. 

I stället fick de båda reda på att de borde uppsökt verkstad först efter att bilarna brunnit upp.

– Jag var inne och frågade efter att den hade brunnit, då såg de att den stod på listan för att bli återkallad. Det är det som är det stora felet, hade de bara kallat in mig hade jag haft bilen kvar, säger Peter Persson. 

Peter Persson är starkt kritisk till att BMW inte upplyser alla drabbade kunder om brandrisken. 

– Man vill att de ska kalla in alla bilar. Det är synd att de inte tar på sig det, det är det som är det sämsta. Det blir väl inte så förrän det händer något riktigt allvarligt, säger han. 

LÄS MER: BMW återkallar 35 000 svenska bilar efter bränder 

BMW saknar delar – kontaktar inte ägarna

När Expressen kontaktar BMW kvarstår samma besked som tidigare. 

De svarar inte på när alla berörda kunder kommer att ha fått en kallelse. Inte heller vilket ansvar företaget bär om fler bilar hinner brinna upp innan ägarna får veta att de hör till gruppen som ska uppsöka verkstad. 

Anledningen till att märket släpar efter med kallelserna är, enligt BMW, att de saknar komponenter för att åtgärda fordonen. På frågan om huruvida de inte ändå borde kontakta ägarna genast, och upplysa dem om riskerna, får vi inget svar. 

På mejl har Peter Maier, informationschef för BMW Group i Sverige, svarat:

”I rådande stund har vi brist på reservdelar. I takt med att beståndet av reservdelar ökar, kommer vi fortlöpande att kontakta ägare av bilar som omfattas av den tekniska kampanjen för kontroll och eventuell åtgärd.”

LÄS MER: 22 vanliga familjebilar som får dyra fel 

Många populära modeller berörs

Anledningen till motorbränderna är att det utvecklas för hög värme i den så kallade EGR-modulen, ett reningssystem som återcirkulerar avgaser. I den höga temperaturen riskerar sotavlagringar som omger komponenten att bilda glödande partiklar, vilket i sin tur smälter ett insugsrör. Därifrån sprider sig sedan elden. 

Problemet finns hos flera av BMW:s allra populäraste modeller. Det handlar om 3-serien, 4-serien, 5-serien, 6-serien, 7-serien samt suvarna i X-serien. 

Tvist mellan BMW och försäkringsbolagen

Peter Perssons bil gick inte att rädda. En dryg månad efter händelsen står det utbrända fordonet fortfarande undanställt, utan att han fått någon ersättning.

Liksom i flera andra fall har BMW och försäkringsbolaget svårt att komma överens om vem som ska stå för kostnaderna. Det kommer att visa sig när vraket genomgått en brandteknisk undersökning. 

– BMW anser att det är ett försäkringsärende. Men nu vill inte mitt försäkringsbolag betala, så det ska bli en utredning. Jag tycker att det är bra att försäkringsbolagen börjar sätta hårt mot hårt, säger Peter Persson.