Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Läs mer om hur vi behandlar personuppgifter.
Annons
EXPRESSEN.SE
Allt om bilar>Bilnyheter

Publicerad 8 apr 2019 11:57

Fiat/Chrysler köper Teslas utsläppsrätter

FCA-gruppen, där bland annat Jeep, Fiat och Chrysler ingår, ligger efter när det kommer till att elektrifiera sina bilar.

FCA-gruppen, där bland annat Jeep, Fiat och Chrysler ingår, ligger efter när det kommer till att elektrifiera sina bilar.

1/2

Foto: Fiat/Chrysler

För att klara EU:s utsläppskrav tänker koncernen därför köpa utsläppsrätter från Tesla, som har många tillgodo tack vare att de bygger elbilar.

För att klara EU:s utsläppskrav tänker koncernen därför köpa utsläppsrätter från Tesla, som har många tillgodo tack vare att de bygger elbilar.

2/2

Foto: Tesla

En stor Jeep Wrangler mot en liten Tesla Model 3.

En stor diesel- eller bensinmotor mot en elmotor.

Fiat/Chrysler har kommit på en genial idé för att minska snittutsläppen från sin bilpark: de köper elbilstillverkaren Teslas utsläppskvot, rapporterar Financial Times

EU inför från och med 2021 mycket tuffa utsläppskrav från bilar. Då ska snittutsläppen från en tillverkare ligga på maximalt 95 gram CO2 per kilometer. Det betyder att utsläppen från alla sålda bilar av ett specifikt märke måste ligga under 95 gram i snitt. Annars väntar skyhöga böter.

Alla biltillverkare räknar nu på hur de på bästa sätt ska nå ner till 95 gram och hur mixen av de bilar som säljs från och med 2021 ska vara. Det är bland annat därför som det just nu är svårt att köpa elbilar och laddhybrider. Tillverkarna måste helt enkelt sälja ut bensin- och dieselmotorer.

TEST: Snygga Tesla Model 3 är raketsnabb och dyr 

Ny satsning på förnybara drivmedel

Snittreglerna har också tvingat allt fler att återigen konvertera sina förbränningsmotorer för biogas, etanol och andra förnybara drivmedel. Senaste exemplet är Ford som ska börja sälja E85-bilar i Sverige igen.

Fiat/Chrysler säljer många småbilar inom ramen för märket Fiat men också en hel del större suvar från Jeep och Chrysler. FCA-koncernen ligger också efter flera konkurrenter vad gäller elektrifiering av bilparken. Därmed blir det svårt att komma ner till 95 gram.

Lösningen blir att köpa Teslas utsläppskvot. Elbilstillverkaren Tesla säljer allt bättre i Europa och har nu en volym av bilar som kan betyda mycket i en snittuträkning. 

FCA-koncernen har på motsvarande sätt tidigare köpt utsläppskvoter i USA från Tesla, Toyota och Honda. Varken Tesla eller FCA vill kommentera uppgifterna som avslöjats av branschtidningen Automotive News och inte heller hur stor summa ett köp av en utsläppskvot rör sig om.

TEST: Kaxiga Jeep Wrangler är dyr och osäker