Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Läs mer om hur vi behandlar personuppgifter.
Annons
EXPRESSEN.SE
Allt om bilar>Bilnyheter

Publicerad 12 sep 2019 13:52

Fiasko igen för Toyota – populära suven är farlig

Efter mycket möda och stort besvär lyckas Teknikens Värld klara 68 km/h vilket inte är inte godkänt. Exempelvis Kia Sorento klarar 78 km/h med ett tryggt och lättkört beteende i älgtestet.

Efter mycket möda och stort besvär lyckas Teknikens Värld klara 68 km/h vilket inte är inte godkänt. Exempelvis Kia Sorento klarar 78 km/h med ett tryggt och lättkört beteende i älgtestet.

1/2

Foto: PATRIK LINDGREN

Toyota RAV4 visar upp kraftiga sladdtendenser i älgtestet, antisladdsystemet hjälper knappt till.

Toyota RAV4 visar upp kraftiga sladdtendenser i älgtestet, antisladdsystemet hjälper knappt till.

2/2

Foto: PATRIK LINDGREN

På en maxhastighet av låga 68 km/h har Toyota RAV4 kraftiga sladdtendenser och dålig hjälp av antisladdsystemet i Teknikens Världs berömda älgtest. 

Det är inte första gången en Toyota-modell haft problem i undanmanöverprovet...

Skandalen var ett faktum när Toyota Hilux var nära att välta i Teknikens Världs berömda älgtest 2007. Då saknade modellen antisladdsystem och var nära att slå runt redan vid låga 57 km/h. När nästa generation Hilux testades av Teknikens Värld 2016 gick bilen återigen upp på två hjul och var nära att välta. Toyota tog fram ett åtgärdsprogram för modellen och då presterade Hilux betydligt bättre i älgtestet. Men frågan är varför Toyota Hillux nådde marknaden från första början med de osäkra egenskaperna? 

2016 höll Toyota Hilux på att slå runt i Teknikens Världs älgtest.

Foto: GLENN LINDBERG

Hur bra koll har Toyota egentligen? För nu har det hänt igen, med en ny modell: Toyota RAV4 blev underkänd i älgtestet.

Första gången Toyota RAV4 kördes i test var i Teknikens Värld nummer 11/2019. Redan då såg Teknikens Värld ett klart undermåligt presterande genom älgtestet, där maxhastigheten blev underkända 68 km/h. Beteendet var riktigt dåligt med kraftiga sladdtendenser och väldigt sent ingrepp från antisladdsystemet.

Detta var i början av vårsäsongen och Teknikens Värld visste att de skulle återkomma till modellen under året. Begreppet SUV är på allas läppar, Toyota är världens största biltillverkare och nu är det dags igen. Faktiskt med exakt samma exemplar som vid förra testet. Och beteendet upprepar sig, dock med en negativ underton. Huruvida det beror på högre temperatur (nu plus 23 grader Celsius mot cirka 10 plusgrader förra gången) och förmodat bättre grepp vet man inte, men de ser oroväckande tendenser.

Går ibland upp på två hjul

Toyota RAV4 har snabba framvagnsreaktioner när bilen svänger vänster in i banan. När föraren lägger om till höger hugger det i och bilen går upp på två hjul. Men beteendet varierar. Ibland går den upp på två hjul med extrema reaktioner inklusive svåra sladdtendenser, andra gånger vaggar bilen i sidled genom älgtestet och lyckas, mitt i detta svårtyglade beteende, att släppa på de värsta krafterna och undvika att den går upp på två hjul. Men i samband med detta blir bilen sladdbenägen.

Efter mycket möda och stort besvär lyckas Teknikens Värld klara 68 km/h – vilket i sig är underkänt.

Så de hämtar ytterligare en Toyota RAV4 Hybrid AWD-i, denna gång en blå. Teslaget lastar den till maxlast enligt specifikation och höjer ringtrycket enligt tillverkarens rekommendationer. Sedan kör de – och får fram exakt samma resultat. De byter förare. Samma resultat. Vilket summerar det hela – världens största biltillverkare Toyota har ännu en gång släppt ut en produkt på marknaden som inte klarar av att prestera ett säkert beteende genom älgtestet.

Två bilar av samma modell och med olika förare kördes i älgtestet. Båda bilarna underkändes.

Foto: PATRIK LINDGREN

Teknikens Världs frågor till Toyota

Toyota RAV4 underpresterar i älgtestet och går upp på två hjul i 68 km/h. Hur kan ett så dåligt beteende släppas igenom hos Toyota igen?

Varför prioriterar inte Toyota ett säkert beteende i en undanmanöver?

Har några interna rutiner hos Toyota förändrats efter att Toyota Hilux misslyckanden i älgtestet uppdagades 2007 och 2016?

Toyotas svar 

”Inom Toyota är säkerheten för våra kunder av högsta prioritet, och för att säkerställa deras säkerhet genomför vi strikta säkerhetstester under utvecklingen av våra produkter.

Våra interna tester motsvarar de globala standarderna för hindersväjning fullt ut och sedan 2016 har vi uppdaterat våra processer för att de också ska motsvara testförfarandet som används av Teknikens Värld. Under utvecklingsfasen av RAV4 har bilen klarat samtliga interna tester, inklusive ISO 3888-2 och älgtestet motsvarande Teknikens Världs.

Vi garanterar att alla Toyota-kunder kan känna sig trygga med säkerheten i deras bilar.”

Erik Gustafsson, PR- och kommunikationschef Toyota Sverige.

LÄS MER: Allt om fiaskot för RAV4 – och Toyotas brokiga älgtesthistoria (TEKNIKENS HISTORIA)